Sökning: "kokböcker för barn"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden kokböcker för barn.

  1. 1. Bamse är hela tallriksmodellen : En undersökning av franchising i kokböcker för barn

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Olivia Spens; [2023]
    Nyckelord :barnmedia; lärovetenskap; läromedelsdesign; franchising; marknadsföring för barn; marknadsföring; narrativa världar; fiktionsvärldar; barnlitteratur; kokboksdesign;

    Sammanfattning : The essay investigates the relationship between fictional universes and facts in children’scookbooks that are part of media franchises. The opposing forces of fact and fiction areunited in books that market themselves as teaching skills to children, and the essay willdiscuss to what extent they succeed, as well as comment on how format and brand identitycan interfere with aims of teaching. LÄS MER

  2. 2. Utländskt och svenskt i kokböcker för barn. : Framställningen av olika nationaliteter i kokböcker för barn utgivna i Sverige 1960- 2014

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Paola Allegrini; [2020]
    Nyckelord :children’s cookbooks; representation; foreign; Swedish; nationality; discourse analysis; norms; values; the culinary Other; kokböcker för barn; representation; utländskt; svenskt; nationalitet; diskurs; diskursanalys; normer; värderingar; stereotyper; de kulinariska Andra;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att identifiera vilka nationaliteter som finns representerade, och hur utländskt och svenskt framställs i 12 kokböcker för barn utgivna i Sverige 1960-2014. Först gjordes en innehållsanalys för att finna lämpliga analyskategorier för att beskriva hur nationell och icke-svensk proveniens kommer till uttryck. LÄS MER

  3. 3. Camilla Läckberg - En stjärnförfattares varumärkesstrategi och självframställning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Emma Åhlén; [2013]
    Nyckelord :Camilla Läckberg; stjärnförfattare; litterär celebritet; varumärke; affärskvinna; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen utgår ifrån Camilla Läckbergs författarskap och syftet är att undersöka hur hennes strategier ser ut för att marknadsföra sig och stärka sitt varumärke idag. För att undersöka detta har jag först och främst valt att studera hennes två kokböcker och två barnböcker. LÄS MER

  4. 4. Föräldraskap och kosthållning : småbarnsföräldrars uppfattning och tankar om kost

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Maria Öström; Nadia Nabil; [2010]
    Nyckelord :Parents of small children; diet; awareness of diet; interest in diet; pre-school; Småbarnsföräldrar; kosthållning; kostmedvetenhet; kostintresse; förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund Föräldrar har en viktig roll som förebilder för sina barn och har därigenom uppgiften att främja en hälsosam utveckling av ätbeteende och matpreferenser hos dem. Syfte Syftet med denna studie var att undersöka småbarnsföräldrars uppfattning och tankar om kost. LÄS MER

  5. 5. Kost i skolan : Om hur maten tillagas och pedagogiska måltider

    Kandidat-uppsats, Institutionen för barn- och ungdomsvetenskap

    Författare :Viktoria Aronér; Caroline Mähler; [2008]
    Nyckelord :Skolmåltid; riktlinjer; matsal; pedagogisk lunch.; Utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : Vi upplever att hälsa är något som samhället anammar mycket just nu och det ges ut mer kokböcker än någonsin. Du ska äta rätt, röra dig rätt och gärna genom någon speciell metod. Vår tanke går då till skolorna och vad eleverna får för mat serverad där. LÄS MER