Sökning: "kollaborativ undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden kollaborativ undervisning.

  1. 1. Förebyggande och åtgärdande samarbete för inkluderande lärmiljöer: En småskalig intervju- och observationsstudie om specialpedagogers samarbete med lärare i grundskola, gymnasium och vuxenutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anne Ahlros; Veronica Andersén; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; interprofessionellt samarbete; lärmiljö; samundervisning; specialpedagog.;

    Sammanfattning : Forskning visar att det finns begränsade kunskaper om samarbetet mellan specialpedagoger och lärare. Det gäller då särskilt kunskaper som berör hur specialpedagogen stödjer läraren i arbetet med att möta elevernas behov inom ramen för ordinarie undervisning. LÄS MER

  2. 2. Kollaborativa undervisningsprocesser genom 1:1 - en intervjustudie med lärare i skolår 1–6 om elevers samarbete i digitala arenor

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Wenche Mörck Riekki; [2021]
    Nyckelord :collaborative learning; collaborative skills; 1:1 classroom; student interaction; learning environments; kollaborativt lärande; kollaborativa förmågor; 1:1 i klassrummet; elevinteraktion; lärmiljö;

    Sammanfattning : Both digital competence and collaborative skills are important for citizens who need to navigate in future societies. This paper is based on an interview study with ten teachers and the aim is to survey how teachers design their teaching to promote collaborative learning methods by using 1:1. LÄS MER

  3. 3. Kollaborativt lärande i geografi : Om kollaborativ undervisning och bedömning i geografi på högstadiet

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Gustav Elfström; [2020]
    Nyckelord :Kollaborativt lärande; kollaborativ undervisning; kollaborativ bedömning; geografi; högstadiet; elevdelaktighet.;

    Sammanfattning : Syftet med detta utvecklingsarbete har varit att öka kunskapen om hur kollaborativ undervisning och en kollaborativ bedömningsprocess påverkar lärandet och måluppfyllelsen i ämnet geografi. Lektionsserien genomfördes med två klasser i årskurs 8. LÄS MER

  4. 4. Professionellt lärande i en kollaborativ lärgrupp för idrottslärare : En fallstudie över ett aktionsforskande kollaborativt skolutvecklingsprojekt

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Skola på vetenskaplig grund

    Författare :Petter Wiklander; [2018]
    Nyckelord :Professionellt lärande; kollaborativt lärande; professionell lärargemenskap; kvalitativ fallstudie; aktionsforskning; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Aktionsforskning är ett exempel på en skolnära forskningsansats för att utveckla ett professionellt lärande hos lärare, vilket förväntas leda till en utveckling av verksamheten såväl som av lärarnas förståelse av sin egen undervisningspraktik. Studien beskriver och undersöker hur gemensamma reflektioner och ett undersökande arbetssätt i en kollaborativ lärgrupp kan utveckla ett professionellt lärande hos lärare. LÄS MER

  5. 5. Samarbete på matematiklektionen : Vilka faktorer påverkar utfallet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Robert Israelsson; Frej Renström; [2018]
    Nyckelord :Aritmetik; Kollaborativ; Matematik; Samarbete;

    Sammanfattning : Aritmetik är en viktig grundsten inom matematiken. Många elever har svårigheter att kunna uppvisa sina kunskaper inom detta område i matematiken och dagens traditionella undervisning hämmar eleverna i deras utveckling. Elever lär sig bäst tillsammans, trots detta bedrivs matematikundervisningen mestadels med fokus på enskilt arbete. LÄS MER