Sökning: "kollaborativa förmågor"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden kollaborativa förmågor.

  1. 1. Lean automation med fokus på kollaborativa robotar : En studie på kollaborativa robotar i den svenska fordonsindustrin ur ett resurseffektivt perspektiv

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Ninos Aslan; William Maximurad; [2023]
    Nyckelord :Lean automation; collaborative robots; human-robot collaboration; Swedish automotive industry; resource efficiency; Lean automation; kollaborativa robotar; människa-robot-samarbete; svenska fordonsindustrin; resurseffektivitet;

    Sammanfattning : I flera decennier har företag inom fordonsbranschen arbetat ihärdigt med att öka sin konkurrenskraft genom att automatisera produktionen. En frekvent använd strategi för att öka automationsgraden är att implementera traditionella industrirobotar. LÄS MER

  2. 2. Utveckling av elevers resonemang genom kollaborativa samtal utifrån ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Marcus Åkerlund; Per Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Mathematical reasoning; mathematical discussions; collaborative learning; teacher perspective; Resonemangsförmåga; matematiska samtal; kollaborativt lärande; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Matematik i dagens undervisning präglas av matematikbokens användning, denna har en större roll i undervisningen. Detta sker trots att författare inom matematikdidaktik påpekar betydelsen av att matematiska samtal måste framgå i undervisningen för att elever ska ges möjlighet till att utveckla de olika förmågor och kunskaper som det matematiska ämnet berör. LÄS MER

  3. 3. Utveckling av elevers resonemang genom kollaborativa samtal utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Per Nilsson; Marcus Åkerlund; [2021]
    Nyckelord :mathematical reasoning; mathematical discussions; collaborative learning; teachers perspective; Resonemangsförmåga; matematiska samtal; kollaborativt lärande; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Matematik i dagens undervisning präglas av matematikbokens användning, denna har en större roll i undervisningen. Detta sker trots att författare inom matematikdidaktik påpekar betydelsen av att matematiska samtal måste framgå i undervisningen för att elever ska ges möjlighet till att utveckla de olika förmågor och kunskaper som det matematiska ämnet berör. LÄS MER

  4. 4. Kollaborativa undervisningsprocesser genom 1:1 - en intervjustudie med lärare i skolår 1–6 om elevers samarbete i digitala arenor

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Wenche Mörck Riekki; [2021]
    Nyckelord :collaborative learning; collaborative skills; 1:1 classroom; student interaction; learning environments; kollaborativt lärande; kollaborativa förmågor; 1:1 i klassrummet; elevinteraktion; lärmiljö;

    Sammanfattning : Both digital competence and collaborative skills are important for citizens who need to navigate in future societies. This paper is based on an interview study with ten teachers and the aim is to survey how teachers design their teaching to promote collaborative learning methods by using 1:1. LÄS MER

  5. 5. Digitalt skrivsamarbete - En undersökning om instruktioner och kollaborativt skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Hertzberg; Andrea Kronqvist Edvall; [2020]
    Nyckelord :Dialogisk plats; Instruktioner; Kollaborativt skrivande; Kooperativt skrivande; Skrivsamarbete;

    Sammanfattning : Idag behöver elever utveckla förmågor för att kunna delta i den kultur som finns online. Denna kultur kännetecknas av samarbete. Ett sätt att samarbeta digitalt är att skriva kollaborativt vilket elever kan lära sig genom att få tydliga instruktioner som stöd i processen. LÄS MER