Sökning: "kollaborativa samtal"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden kollaborativa samtal.

  1. 1. Kunskapsutveckling i en danskonstnärlig process : praktiknära studie av design i ett skapandeprojekt på gymnasiet

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Lena Dahlqvist; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattningsvis ser man att designen fungerar ändamålsenligt för ett skapandeprojekt i relation till Skolverkets kunskapskrav och att begreppet konstnärlig process genomförs på ett gestaltande sätt. Själva begreppet konstnärlig process tydliggörs eller medvetandegörs inte verbalt i så stor utsträckning annat än i projektets början, men lärprocessens utformning som ett projekt kan kroppsligt vara en konkretisering av en konstnärlig process. LÄS MER

  2. 2. Utveckling av elevers resonemang genom kollaborativa samtal utifrån ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Marcus Åkerlund; Per Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Mathematical reasoning; mathematical discussions; collaborative learning; teacher perspective; Resonemangsförmåga; matematiska samtal; kollaborativt lärande; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Matematik i dagens undervisning präglas av matematikbokens användning, denna har en större roll i undervisningen. Detta sker trots att författare inom matematikdidaktik påpekar betydelsen av att matematiska samtal måste framgå i undervisningen för att elever ska ges möjlighet till att utveckla de olika förmågor och kunskaper som det matematiska ämnet berör. LÄS MER

  3. 3. Utveckling av elevers resonemang genom kollaborativa samtal utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Per Nilsson; Marcus Åkerlund; [2021]
    Nyckelord :mathematical reasoning; mathematical discussions; collaborative learning; teachers perspective; Resonemangsförmåga; matematiska samtal; kollaborativt lärande; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Matematik i dagens undervisning präglas av matematikbokens användning, denna har en större roll i undervisningen. Detta sker trots att författare inom matematikdidaktik påpekar betydelsen av att matematiska samtal måste framgå i undervisningen för att elever ska ges möjlighet till att utveckla de olika förmågor och kunskaper som det matematiska ämnet berör. LÄS MER

  4. 4. Kollaborativa robotar för materialhantering : Implementering på monteringslina

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för ingenjörsvetenskap

    Författare :Pontus Björk; Linda van Lith; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Examensarbetet är utfört vid Högskolan i Skövde i ett samarbete med Volvo Cars. Det undersöktemöjligheterna att implementera kollaborativa robotar för materialhantering på deras lina för denyttre monteringen av motorer. LÄS MER

  5. 5. "Jag lär mig men det är barnsligt" : Perspektiv på möjligheter och hinder för skrivlärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Anna-Karin Sandström; [2018]
    Nyckelord :Teaching writing; learning writing; sociocultural perspective; artefacts; zone of proximal development; scaffolding; possibilities; difficulties; Skrivundervisning; skrivlärande; sociokulturellt perspektiv; artefakter; proximala utvecklingsszonen; stöttning; möjligheter; hinder;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate how four third grade pupils, who are in need of extra support in their development in writing, and their teacher describe the conditions of the teaching organization when writing factual text. The empirical material consisted of transcripts of interviews with teacher and students, supported by field notes of observations and video observations. LÄS MER