Sökning: "kollaborativt lärande"

Visar resultat 16 - 20 av 88 uppsatser innehållade orden kollaborativt lärande.

  1. 16. Matematiklärarens betydande roll för elevers matematikångest : En litteraturstudie om vilka strategier lärare kan använda för att minska matematikångesten bland sina elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Ebba Söderlund; [2022]
    Nyckelord :Matematik; Matematikångest; Matematikängslan; Strategier;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie syftar åt att undersöka och bidra till förslag på vilka strategier matematiklärare kan använda för att minska matematikångest bland sina elever. För att besvara studiens frågeställning har vetenskapliga artiklar sökts fram med hjälp av förutbestämda urvalskriterier samt databassökningar i databasen UniSearch. LÄS MER

  2. 17. Mentorplattform : En potentiell digital lösning för underrepresenterade etniska minoritetsgrupper att enklare komma in i datateknik

    Kandidat-uppsats, KTH/Datavetenskap

    Författare :Kawsar Ahmed Abdullahi; Adam Jama; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Hur utbildning utförs, vilka som tar del av den samt förbättringen av utbildning är essentiell för samhällets vidareutveckling. Utbildningar påverkades enormt i början av 2020 av covid19 och i samband med digitaliseringen förändrades de drastiskt. LÄS MER

  3. 18. Lärares upplevelser av kooperativt lärande som arbetsmetod i matematiken för elever i behov av särskilt stöd och extra anpassningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Lisa Nilsson; Mikaela Kalitta; [2022]
    Nyckelord :collaborative learning; cooperative learning; learning difficulties; mathematics; pupil; teaching.; elever i behov av stöd; elever i svårigheter; elever med extra anpassningar; kollaborativt lärande; kooperativt lärande matematik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera lärares upplevelser av hur kooperativt lärande påverkar kunskapsutvecklingen inom matematiken för elever i behov av särskilt stöd och elever med extra anpassningar. Syftet är även att studera hur lärare upplever att denna metod fungerar för dessa elever med fokus på inkludering i matematikundervisningen. LÄS MER

  4. 19. Lärares syn på litteratursamtal : En studie om mellanstadielärares användning och inställning till litteratursamtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lucas Färdig; Lucia De La Espriella Stenberg; [2022]
    Nyckelord :literature discussion; middle school teachers; interview; teaching strategies; collaborative learning; zone of proximal development; IRE; litteratursamtal; mellanstadielärare; intervju; arbetssätt; kollaborativt lärande; proximala utvecklingszonen; IRE;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie avser att undersöka hur en grupp mellanstadielärare använder sig av litteratursamtal i undervisningen och deras inställning till arbetssättet. Tidigare forskning visar att litteratursamtal har positiva effekter på elevers lärande. LÄS MER

  5. 20. Grupparbete och dess förutsättningar för att stärka språkförmågan i ämnet svenska för årskurs 4–6 : Group Work and its Prerequisites for Strengthening Language Skills in the Subject Swedish for Grades 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sara Andersson; Malin Wigström; [2022]
    Nyckelord :grupparbete; interaktion; resurser; sammanhang; sociala färdigheter; språkförmåga; språkutveckling; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att ta del av svensklärares reflektioner kring hur grupparbete kan användas för att stärka elevers språkutveckling, samt deras syn på vilka utmaningar det finns med att använda grupparbete som arbetsform. Utifrån detta syfte har två forskningsfrågor formulerats: hur reflekterar svensklärare i årskurs 4–6 över grupparbete som arbetsform för att stödja elevers språkutveckling? samt vilka utmaningar upplever svensklärare i årskurs 4–6 att det finns med att använda grupparbete som arbetsform? Studiens teoretiska utgångspunkter har hämtats från det sociokulturella perspektivet, relationellt perspektiv samt kooperativt och kollaborativt lärande. LÄS MER