Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 272 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. “Ask what you can do for your company” : En studie om Gamestop-sagan: Från social rörelse till brand love
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna studie undersöker den digitala sociala rörelsen som uppstod ur efterdyningarna av den så kallade GameStop-sagan på aktiemarknaden. Spelåterförsäljaren GameStop erhöll en grupp hängivna anhängare på det sociala mediet Reddit. LÄS MER
2. Undervisning under transformation : En studie om hur gymnasielärare i företagsekonomi upplever arbetet med AI
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka hur gymnasielärare i företagsekonomi upplever arbetet med AI, vilka möjligheter och utmaningar de identifierar samt vilket stöd de efterfrågar. Studien har genomförts via kvalitativa intervjuer med fem gymnasielärare i företagsekonomi. LÄS MER
3. Magiska Ögonblick – En undersökning av meningsfullhet i teaterarbetet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : I detta självständiga arbetet undersöker jag vad som skapar ritning och motivation på ett personligt plan för mig som skådespelare. Utgångspunkten är min egen konstnärliga praktik och det behov jag har att undersöka vad som driver mig och skapar energi när jag står framför en publik som skådespelare. LÄS MER
4. Governance and decision-making : Lessons from three French eco-villages
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : In a context of rising environmental pressure and slow societal changes in response, the emergence of ecovillages comes as a small-scale solution to actively propose sustainable alternatives to the modern consumerist society. The human factor plays a key role in enabling such ecovillages to last. LÄS MER
5. Vad är det som är så roligt? : En kvalitativ intervjustudie som undersöker Generation Zs konstruktion av humor och dess betydelse för det kollektiva identitetsskapandet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Generation Z, personer födda mellan åren 1997-2012, är unika i deras egenskap av att vara den första generationen digital natives, det vill säga med liten eller ingen erfarenhet av ett liv utan internet. Ytterligare en unik identifikationsmarkör som lyfts fram hos generationen är deras egenartade humor, som beskrivs som abstrakt, oförståelig och intern. LÄS MER