Sökning: "kollektivt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser innehållade orden kollektivt lärande.

  1. 1. STRATEGISKT LÄRANDE NÄTVERK Värdet av kunskapsutbyte i en föränderlig värld

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ida Stangnes; Maja Högeryd; [2019-06-20]
    Nyckelord :Hållbarhet; hållbart företagande; utveckling; samarbete; kollektivt lärande; kunskap; förändringsarbete; strategiskt lärande nätverk; kunskapsöverföring; absorberingsförmåga;

    Sammanfattning : Den här studien belyser hur kunskapsutbyte mellan ledare kan leda till positiva resultat inom företagoch på sikt även till verksamheters överlevnad på dagens ständigt föränderliga marknader. Enframtagen modell presenteras för att påvisa hur strategiskt lärande nätverk, genom samarbete mellanledare från olika branscher, kan bidra till lärande över organisatoriska gränser och över tid till hållbartföretagande. LÄS MER

  2. 2. FÖRSTELÄRARES MENINGSSKAPANDE I SITT UPPDRAG En fallstudie om att leda kollegialt lärande

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Cecilia Hermansson; [2019-05-07]
    Nyckelord :Förstelärare; kollegialt lärande; mellanledare; meningsskapande; fallstudie; hermeneutik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utveckla kunskap om förstelärares förståelse av sitt uppdrag som ledare för kollegialt lärande genom att belysa hur förstelärare tolkar begreppet kollegialt lärande, hur förstelärare skapar mening i sitt uppdrag samt hur förstelärare bidrar till meningsskapande i kollegiala lärprocesser. Teori: Ett hermeneutiskt vetenskapsfilosofiskt perspektiv utgör teoretisk ansats för studien. LÄS MER

  3. 3. Kollektivt lärande : En kvalitativ studie om hur kollektivt lärande uppstår samt ledarskapets betydelse för det kollektiva lärandet vid en statlig myndighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Personal och arbetsliv; Högskolan Dalarna/Personal och arbetsliv

    Författare :Linn Donnerstål; Lisa Sjödin; [2019]
    Nyckelord :collective learning; perspectives on learning; learningarenas; knowledge sharing; reflection; leadership; kollektivt lärande; perspektiv på lärande; lärandearenor; kunskapsdelning; reflektion; ledarskap;

    Sammanfattning : Organisationer är beroende av medarbetarnas unika kunskap vilket även har kommit att betraktas som den viktigaste strategiska resursen. Kunskap är även betydelsefullt för organisationers framgång och konkurrenskraftighet. LÄS MER

  4. 4. Är vi fast i snöspåret eller rör vi oss framåt? : En studie av Stockholms stads trafikkontor, Trafikverket och Stockholms länsstyrelses lärandeprocess efter snöhanteringen 5 december 2012 och 8–9 november 2016.

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Emine Korkmaz; [2019]
    Nyckelord :krishantering; snöhantering; lärandeprocess; kollektivt lärande; samverkan; snö; Stockholms stad; Trafikverket; Stockholms länsstyrelse; Samverkan Stockholmsregionen;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to use Birkland’s (2009) theory about crisis induced learning to see how the collective learning process has worked for the three actors Stockolms Stads Trafikkontor, Trafikverket and Stockholms länsstyrelse after the two large cases of snow falls 2012 and 2016. I found that there was a need for this study as there are very few studies done that focus on how collective learning works in collaborating organisations despite of the fact that it is an important factor for a strong crisis management capability. LÄS MER

  5. 5. Uppdraget och ansvaret : En fallstudie hur några lärare uppfattar sitt uppdrag och dess ansvar på en grundskola

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Emma Andersson; [2019]
    Nyckelord :Collective learning; communication; elementary school; leadership; mission comprehension; responsibility comprehension; Ansvarsförståelse; grundskola; kollektivt lärande; kommunikation; ledarskap; uppdragsförståelse;

    Sammanfattning : Under senare år har ett ökande antal lärare valt att lämna sitt uppdrag i skolan (Åstrand, 2018). Det finns varierande orsaker till att skolpersonal väljer att inte stanna kvar på sin arbetsplats men en del verksamma inom skolan beskriver att det är för mycket administrativt arbete, en del anger att ansvaret har ökat och några menar att arbetsbördan i skolan har ökat. LÄS MER