Sökning: "kollektivt lärande"

Visar resultat 16 - 20 av 159 uppsatser innehållade orden kollektivt lärande.

  1. 16. Det demokratiska värdegrundsarbetet i förskolan, arbetet på förskolan om och genom demokrati : En kvalitativ minietnografisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Svensson; Kristina Larsson; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; förskola; förhållningssätt; pedagogiskt arbete; barns rättigheter; inflytande; delaktighet; individuellt; kollektivt; barns perspektiv; utbildning; om; genom och för demokrati.;

    Sammanfattning : Stödmaterial från Skolverket om demokratiarbetet i förskolan och forskning visar att en glidning från den kollektiva gemenskapen har skett mot ett alltmer individuellt förhållningssätt, medan merparten av studiens tidigare forskningen belyser att delaktigheten i gemenskapen ses som viktig. Det väcker en undran hur det kollektiva och individuella synliggörs i förskolans praktik. LÄS MER

  2. 17. The Kayamandi Children’s Possibilities and Conditions for Digital Learning : An Ethnographic Minor Field Study Investigating the Digital Learning and Edtech Opportunities for the Primary School Children Living in a South African Township

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Lovisa Vitus; [2022]
    Nyckelord :Digital learning; digitalisation; digital literacy; edtech; technology adoption; social stratification; Digitalt lärande; digitalisering; digital kompetens; edtech; teknikantagande; social stratifiering;

    Sammanfattning : The educational system is going through a rapid shift towards digital learning, a phenomenon happening all over the world. This thesis examines the possibilities and conditions for digital learning amongst primary school children living in the township Kayamandi in Stellenbosch, South Africa. LÄS MER

  3. 18. Yttre faktorer i klassrummet : Högstadielärares uppfattningar om extra anpassningar sett ur ett specilapedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Marcus Hernegård; [2022]
    Nyckelord :Bakgrund; inkludering; likvärdighet; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Skolan ska enligt Skollagen (SFS 2010:800) förmedla värden som leder till ett livslångt lärande för alla elever, där människans värde är centralt. Elever i behov av stöd ska därför ges extra anpassningar i syfte att skapa lika förutsättningar i skolan. LÄS MER

  4. 19. Hälsofrämjande ledarskap : En kvalitativ studie om chefers uppfattningar om hur de arbetat med att främja hälsa och lärande under covid19-pandemin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Jonathan Höyer; Andreas Lindgren; Philip Börjesson; [2022]
    Nyckelord :Covid19-pandemi; Hälsofrämjande ledarskap; KASAM; Kollektivt lärande; Lärande;

    Sammanfattning : De senaste åren drabbades världen av en pandemi, nämligen Covid-19. Detta har påverkat organisationer och företag i negativ bemärkelse. Pandemin har skapat utmaningar för chefer att arbeta hälsofrämjande inom organisationer under denna tid. LÄS MER

  5. 20. Specialpedagogernas roll i skolan : En kvalitativ studie om utmaningar och möjligheter i det specialpedagogiska yrket

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Malin Westerberg; Emilie Mcintosh; Magdalena Mossenberg; [2022]
    Nyckelord :Attityder; elever i behov av särskilt stöd; inkludering; relationer; samarbete; specialpedagoger;

    Sammanfattning : De senaste åren har det blivit en ökad efterfrågan på specialpedagoger. Detta beror på att allt fler elever som är i behov av särskilt stöd idag går i ett vanligt klassrum. Specialpedagogernas ansvar har ökat, de har fått en bredare arbetsprofil och fler arbetsuppgifter. LÄS MER