Sökning: "kollektivtrafik teori"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden kollektivtrafik teori.

  1. 1. Rumslig betydelse för vardaglig tillgänglighet : En studie av småbarnsföräldrars resande i samband med lämning och hämtning vid förskola.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Jonathan Norin; [2023]
    Nyckelord :Accessibility; mobility; proximity; everyday life; densification; parents of young children; travel; Tillgänglighet; mobilitet; närhet; vardagsliv; förtätning; småbarnsförälder; resande;

    Sammanfattning : Inom sentida urban utveckling har teori gällande förtätning blivit allt vanligare inom hur rumslig utformning tar form. Detta innebär alltså en ökad bebyggelse och befolkning inom en viss yta. LÄS MER

  2. 2. Är kollektivtrafiken för dyr? : En kvantitativ studie av kollektivtrafiken i Storstockholm under 2000-talet

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Jesper Andersson; Erik Widell; [2023]
    Nyckelord :public transport; marginal cost pricing; merit good; public procurement; subsidization; kollektivtrafik; marginalkostnadsprissättning; merit good; offentlig upphandling; subventionering;

    Sammanfattning : Under perioden 2000 till 2019 ökade priset för en 30-dagarsbiljett i Stockholms kollektivtrafik med 107 %. Den kraftiga prisökningen väcker frågan huruvida kollektivtrafiken i Stockholm i dagsläget är samhällsekonomiskt effektiv eller om den är för dyr? Vad beror den kraftiga prisökningen på, är den rimlig och hur påverkar den användandet av kollektivtrafiken? Syftet med denna uppsats är att undersöka utvecklingen av SL:s biljettpriser och kostnader ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Trygghet i offentliga miljöer inom Karlskrona

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Jonas Gullbrandson; [2023]
    Nyckelord :trygghet; offentlig miljö; arkitektonisk design; översikt; social kontroll;

    Sammanfattning : Offentliga rum är en konstant i urbana miljöer och också därför en stor del av människors liv. Att det ska vara tryggt att vistas i dessa offentliga miljöer är således kanske en självklarhet. Trygghet i offentliga miljöer är en central fråga för att skapa en trivsam och säker omgivning för alla människor. LÄS MER

  4. 4. Transit-Oriented Development som strategi i mindre tätortsutveckling : En studie av stationsnära utveckling i Kumla kommun

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Julia Jovander; [2023]
    Nyckelord :Accessibility to stations; close station development; Transit-Oriented Development; scenario method; sustainable transportations; urban development; urban development in small municipality; pedestrians; cyclists; public transport; accessibility; bicycle-based Transit-Oriented Development; Stationsnära utveckling; stationsnära lägen; Transit-Oriented Development; scenariometod; hållbara transporter; stadsutveckling; stadsutveckling i mindre kommun; fotgängare; cyklister; kollektivtrafik; fyrfältsmatris; multikriterieanalys; tillgänglighet; cykel-baserad Transit-Oriented Development;

    Sammanfattning : In this study, I have investigated the effects of station-near development in Kumla to smaller urban areas with sustainable transport. To be able to promote sustainable means of transport and station development in smaller municipalities and urban areas. LÄS MER

  5. 5. Kombinerad mobilitet i Blekinge : En fallstudie om utvecklingen av kombinerad mobilitet på landsbygden i Blekinge

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Johan Ottosson; [2023]
    Nyckelord :Kombinerad mobilitet; kollektivtrafik; transportmöjligheter; kollektivtrafikplanering; landsbygd; stad och land;

    Sammanfattning : På landsbygden finns sällan god tillgång till kollektivtrafik vilket har bidragit till att landsbygdens invånare har fått förlita sig på bilen som transportmedel. Regioner med stora delar av landsbygdsområden minskar ofta i befolkning vilket skapar svårigheter för den regionala kollektivtrafikmyndigheten att erbjuda invånarna transportmöjligheter på grund av minskad efterfrågan av kollektivtrafik. LÄS MER