Sökning: "kollisionshantering"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet kollisionshantering.

  1. 1. Motion Planning for Aggressive Flights of an Unmanned Aerial Vehicle

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Cornelia Smith; Filippa Femic; [2022]
    Nyckelord :UAV; autonomous vehicle; motion planning; polytope intersection; trajectory generation; obstacle handling; collision avoidance; feasibility constraints; differential flatness;

    Sammanfattning : Unmanned aerial vehicles are becoming more popular in today’s society, which results in the rise of laws intended to maintain safety. To abide by these, while allowing the technology to expand, functioning path-planning algorithms are required.This also includes having methods for detecting and managing obstacles. LÄS MER

  2. 2. Påverkan av kommunikation och effektivitet i byggproduktion med hjälp av Dalux Field

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap

    Författare :Olivia Fredriksson; Olle Persson; [2019]
    Nyckelord :Building information modeling; Communication tool; Construction; Information transfer; Collision; Efficiency; Communication; Dalux Field; BIM; Kommunikationsverktyg; Byggproduktion; Informationsöverföring; Kollisionshantering; Effektivitet; Kommunikation; Dalux Field;

    Sammanfattning : Syfte: Genom att förbättra kommunikationen och effektiviteten i produktionen på en arbetsplats kan stora besparingar göras. Målet med examensarbetet är därför att undersöka hur Dalux Field påverkar produktionen på en byggarbetsplats genom att besvara (1) Hur påverkar användningen av Dalux Field kommunkationen i produktionen på en byggarbetsplats? och (2) Hur påverkar användningen av Dalux Field effektiviteten i produktionen på en byggarbetsplats? Metod: Arbetet innefattar en litteraturstudie samt en fallstudie med intervjuer på NCC:s byggarbetsplats D1 Ryhov i Jönköping. LÄS MER

  3. 3. Byggnadsinformationsmodellering (BIM) i praktiken : En studie av BIM i praktiken hos Peab Bygg Öst 1

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Hewan Nayoli Pinto Dias dos Santos; [2018]
    Nyckelord :BIM; construction bidding; preconstruction phase; construction execution; visualization; 3D printer; efficiency; implementation.; BIM; anbud- och kalkylskede; projektering; produktion; visualisering; 3D skrivare; effektivisering; implementering.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete skrevs under höstterminen 2014 i samarbete med Peab region Bygg Öst 1 i Stockholm och syftar till att utreda hur dem arbetar med BIM i praktiken. Examensarbetaren fördjupar sig i ämnesområdet BIM och hur användningen av den 3D tekniken kan se ut i praktiken i arbetslivet. LÄS MER

  4. 4. Sensor-Based Trajectory Optimization

    Master-uppsats, KTH/Optimeringslära och systemteori

    Författare :Martin Biel; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In the robot industry, it is necessary to employ efficient trajectory planners to perform tasks with good performance, as well as provide the end-user with a friendly interface which does not require manual tuning to achieve optimal movements. A common method for trajectory planning is to first generate a geometric path and then determine an optimal trajectory along that path. LÄS MER

  5. 5. IMPLEMENTERING AV PHONGLJUSSÄTTNINGI 2D-SPELMILJÖ

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Joel Setterberg; Jonatan Elsgard; [2014]
    Nyckelord :phong; android; glsl; opengl; java; application; collision detection; two-dimensional; dynamic lighting; phong; android; glsl; opengl; java; applikationer; kollisionshantering; ljussättning; tvådimensionellt;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har en ny trend inom spelindustrin uppstått då en stor del av spelen har gått tillbaka till de tvådimensionella miljöerna som var vanligare i tv-spelens barndom, detta tack vare att mobiltelefoner och deras spel har tagit allt större plats på marknaden och de är ofta tvådimensionella på grund av sin begränsade hårdvara. De tvådimensionella spelen har enligt tradition inte haft någon dynamisk ljussättning, utan de har bestått utav färdig grafik med förutbestämda intensiteter vilket gör att spelen kan se platta ut. LÄS MER