Sökning: "kombinerade läsinlärningsmetoder"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden kombinerade läsinlärningsmetoder.

  1. 1. Sju- till nioåriga elevers tankar om den tidiga läsinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sandra Bergström; [2021]
    Nyckelord :student perspective; reading ability; reading development; reading methods; elevperspektiv; läsförmåga; läsinlärningsmetoder; läsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap om sju- till nioåriga elevers föreställningar om tidig läsinlärning. Studien utgår från en metodkombination där det empiriska materialet består av svar från en kvantitativ enkätundersökning varav tjugonio elever i årskurs ett och två svarat. LÄS MER

  2. 2. "Man kan inte låsa in sig på en metod" : En undersökning om hur några lärare organiserar den tidiga läsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nathalie Gustavsson; Dinore Ademi; [2016]
    Nyckelord :Arbetssätt; den tidiga läsundervisningen; kombinerade läsinlärningsmetoder; motivation; Phonics; Whole language;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att undersöka hur några lärare organiserar den tidiga läsundervisningen genom olika metoder och arbetssätt i årskurs ett. Vi ville även undersöka hur dessa lärare motiverade sina elever till sin läsinlärning. För att samla empirisk data har vi använt oss av kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Att lära sig läsa : Inte en självklarhet för alla

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Berg; Maria Ankarfjord; [2010]
    Nyckelord :Lässvag; läs- och skrivsvårigheter; läsinlärningsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur ett antal lärare och speciallärare resonerade kring val av läsinlärningsmetod i allmänhet och när det gäller lässvaga barn i synnerhet. Det som var av vikt för studien var bland annat vilka metodval pedagogerna gjorde i sitt arbete och även vad de ansåg finnas för orsaker till lässvaghet. LÄS MER