Sökning: "kommersialisering av ishockey"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden kommersialisering av ishockey.

  1. 1. Värmländsk ishockey 1960–1980 : En studie i byråkratisering, specialisering och professionalisering inom Värmlands Ishockeyförbund.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Johan Palmqvist; [2024]
    Nyckelord :Värmlands ishockeyförbund; byråkratisering; specialisering; professionalism; institutionell teori.;

    Sammanfattning : Nyckelord: Värmlands ishockeyförbund, byråkratisering, specialisering, profesionalism, institutionell teori. Bakgrund: I Starks studie framkommer det att tre framträdande trender präglade Svensk ishockey mellan 1920-1972, byråkratisering, specialisering och profesionalism. LÄS MER

  2. 2. Olika vägar till lyckade marknadsavdelningar : En kvalitativ studie av SHL-klubbarna VäxjöLakers, Rögle BK och Örebro HK

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Jesper Ekelund; David Andersson; [2021]
    Nyckelord :Partnerskap; relationer; företagsintäkter; marknadsavdelning; professionalisering; kommersialisering; varumärke; elitidrott;

    Sammanfattning : Företagsintäkter och långvariga relationer är idag en viktig del för elitföreningar inom svensk ishockey. Svenska ishockeyföreningar ligger i framkant med hur det kommersiella arbetet hanteras och dess vikt av att ständigt stärka och utveckla sina varumärke. LÄS MER

  3. 3. Kommersialisering inom barn- och ungdomsidrott : En kartläggning av utbud och inställningar

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Andreas Svensson; [2016]
    Nyckelord :Commercial operators; child- and youth athletics; sports in change; Kommersiella aktörer; barn- och ungdomsidrott; idrott i förändring;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syfte med studien är att kartlägga förekomsten av kommersiella aktörer inom barn- och ungdomsidrotten i Sverige, och att analysera vilken verksamhet som erbjuds (inriktningar) för vem (målgrupper). Syfte är även att undersöka vilken inställning representanter för några specialidrottsförbund har till de kommersiella aktörerna. LÄS MER

  4. 4. Priset för att vinna

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Svensson; Victor Drufva; [2012-07-04]
    Nyckelord :Kommersialism; Professionalism; Amatörism; Elitförening; Ishockey; Fotboll; Institutionell teori; Institutionell förvirring;

    Sammanfattning : Det som skapar ett intresse bland människor i dagens samhälle utnyttjas som ett affärstillfälle och blir därför mål för kommersialisering. Svensk ishockey och fotboll på elitnivå väcker ett stort intresse hos många människor och utnyttjas därför som affärstillfällen. LÄS MER

  5. 5. Sport manager : en kartläggning av rollen inom golf och ishockey

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Henrik Andrén; Jonas Eriksson; [2006]
    Nyckelord :Sport manager; handhavande av idrott; kommersialisering; professionalisering; golf; ishockey.;

    Sammanfattning : Att det har hänt väldigt mycket inom idrotten sedan dess start vet vi, men frågan är hur idrotten kommer att utvecklas i framtiden? Ett begrepp som blivit alltmer modernt inom svensk idrott på senare år är Sport management. Med tanke på att management eller sport inte är några nya företeelser så är sport management eller management of sport heller inga nya företeelser. LÄS MER