Sökning: "kommersialisering"
Visar resultat 11 - 15 av 273 uppsatser innehållade ordet kommersialisering.
11. Supportras syn på sportswashing inom fotboll : En studie om fotbollssupportrars åsikter kring sportswashing och hur det har påverkat dem under VM i Qatar 2022
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för folkhälso- och idrottsvetenskapSammanfattning : Många skulle påstå att fotboll är världens största sport och intresserar flest personer över hela världen jämfört med andra sporter. Fotboll är mer än bara fotboll. Till viss del är det två lag som springer efter en boll, men för många som inte själva inte är på fotbollsplanen innebär sporten så mycket mer. LÄS MER
12. Vi träffas i fikarummet : en analys av kunskapsflödet vid ett universitetsnära avknoppningsbolag
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Den här uppsatsens syfte är att undersöka hur kunskap rör sig till, inom och från ett universitetsnära avknoppningsbolag utifrån frågeställningen: vilka faktorer påverkar flödet av kunskap mellan universitet och avknoppningsbolag? Denna övergripande frågeställning besvaras därefter utifrån tre delfrågor: vilken funktion har patentering och publicering i vetenskapliga tidskrifter i flödet av kunskap mellan universitet ochavknoppningsbolag?; vilken funktion har tyst kunskap i samarbetet mellanavknoppningsbolag och universitet?; och vilken påverkan har immateriella tillgångar (såsom rykte, legitimitet och trovärdighet) på hur kunskap rör sig i samarbetet mellan avknoppningsbolag, universitet och industri? Studien utgörs av en fallstudie av FoU-bolaget SweTree Technologies AB och dess samarbete med investeringsbolaget och forskarkollektivet Woodheads AB. Frågeställningarna besvaras utifrån åtta semistrukturerade intervjuer med Woodheadsforskare, en immaterialrättsjurist och personer med tidigare involvering i SweTree Technologies AB. LÄS MER
13. Användandet av klickbete på svenska webbtidningars nöjessidor : En kvantitativ innehållsanalys av skvaller- och nöjeswebbtidningars klickbetesanvändning i rubriksättande över tid
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)Sammanfattning : Problemformulering och syfte Syftet med vår studie är att undersöka om fyra stora nyhets- och nöjeswebbtidningar använder sig av klickbete för att öka läsarantalet på deras nöjessidor. Om användandet av klickbete har förändrats över tid, om webbtidningarna följer de pressetiska reglerna i Sverige samt om rubrikerna i fråga överensstämmer med artikeltexten kommer också att undersökas i denna studie. LÄS MER
14. Idrottsrörelsens interna kamp mellan föreningsdemokrati och kommersialisering : En undersökning av 51-procentsregeln i den svenska idrottsrörelsen under åren 1997-2013.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the debate surrounding increasing commercial development in Swedish sports during the years 1997 until 2013. The main target is to identify the different arguments inside of the Swedish National Sports Association (RF) and how the 51-percent rule has impacted democracy in Swedish sports. LÄS MER
15. #Fyp: Dåliga Nyheter med Krimtema : En studie om nyhetsurval och nyhetsvärdering på TikTok
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Aftonbladet, Expressen and TV4 Nyheterna are the largest Swedish news media on TikTok, and this essay focuses on how these media outlets evaluate news and what the news selection looks like on the platform. We proceeded from the theory of commercialization, news evaluation and agenda setting in combination with previous research on news evaluation and news selection on social media to answer our questions. LÄS MER