Sökning: "kommersiell journalistik"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden kommersiell journalistik.

  1. 1. “MED KODEN FAMILJ10 FÅR NI 10% RABATT PÅ…” En kvalitativ innehållsanalys av barns involvering i familjevloggares betalda samarbeten på YouTube

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Martina Davitkova; Hanna Eklund; Ella Engberg; [2023-03-10]
    Nyckelord :kommersiell sharenting; familjevloggare; YouTube; influencers; främre regionen; bakre regionen; fasad; intrycksstyrning; självpresentation; barn; utsända uttryck; överförda uttryck;

    Sammanfattning : EXECUTIVE SUMMARY In the early 2000s, the rise of the influencer industry began. An influencer refers to a person with influence and the ability to influence their audience to consume certain products or perform a specific action. LÄS MER

  2. 2. “Vi kommer inte överleva om vi inte hittar nya läsare” : En kvalitativ intervjustudie om journalisters syn på interaktionen med unga på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Malvina Lindström; Emma Lundberg; [2023]
    Nyckelord :Interaktion; sociala medier; journalistik; demokrati; kommersiell media; offentliga sfären;

    Sammanfattning : Social media platforms have become a natural part of gathering information and news consumption by the audience. Using social media as a journalistic tool is therefore valuable to reach target audiences, and through this, create a relationship with future subscribers. LÄS MER

  3. 3. Bilder i målfokus: Genuskampen mellan Sportbladet och SVT Sport– : En jämförande kvantitativ innehållsanalys om Sportbladet och SVT Sports gestaltning av genus och sport på Instagram 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Sandra Madestam; Matilda Rydén; [2023]
    Nyckelord :Gender; sports; quantitative content analysis; commercial media; public service; Sportbladet; SVT Sport; Instagram; framing theory; agenda setting.; Genus; sport; kvantitativ innehållsanalys; kommersiell media; public service; Sportbladet; SVT Sport; Instagram; gestaltningsteori; dagordningsteori;

    Sammanfattning : The study aimed to investigate how female and male athletes are framed on Sportbladet and SVT Sport’s Instagram pictures. The study also examines and compares Sportbladet and SVT Sport to see if there are any differences between their coverage, since Sportbladet is commercial media and SVT Sport is public service. LÄS MER

  4. 4. Gestaltningspress : En kvantitativ innehållsanalys om journalistiska gestaltningar i kommersiell ochicke-kommersiell media under riksdagsvalen 2018 och 2022

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Elvira Reer; Victor Wikstedt; [2022]
    Nyckelord :Journalistik; politik; gestaltningsteori; medielogik; kommersialisering;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Studien är relevant eftersom verkligheten är obegränsad medan mediernas format är begränsade. Vilket gör att journalistik i hög grad handlar om att välja och välja bort, och tillsammans bidrar dessa val till att forma nyheterna efter journalistiska gestaltningar. LÄS MER

  5. 5. Det brinner! : En studie om lokaltidningars dubbla uppdrag vid en krissituation utifrån rapporteringen om skogsbränderna i Hälsingland 2018

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Miriam Maul; Amanda Bodin; [2020]
    Nyckelord :Krissituation; betalvägg; digitalisering; skogsbränder; lokaljournalistik.;

    Sammanfattning : En kommersiell lokaltidning förväntas leverera kvalitetsjournalistik till allmänheten och samtidigt är de beroende av att människor är prenumeranter som betalar för deras journalistik. Detta ställs på sin spets vid en krissituation när samhällets behov av korrekt information är stort. LÄS MER