Sökning: "kommersiella budskap"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden kommersiella budskap.

  1. 1. Personliga åsikter eller marknadsföring? : Om gränsdragningen mellan yttrandefrihet och marknadsföring i sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013); Karlstads universitet/Avdelningen för juridik

    Författare :Asal Kouaiber; [2023]
    Nyckelord :Marknadsföring; yttrandefrihet; sociala medier; influencer; influencer marketing;

    Sammanfattning : Internet har inneburit en teknisk revolution, vilket har medfört att användningen av traditionell tv, radio och dagstidningar har minskat medan tiden som läggs ner på massmedier på internet har ökat. Genom denna teknikutveckling har yrket influencer vuxit fram. LÄS MER

  2. 2. “Någon som försöker sälja försäkringar”? : En kvalitativ studie om mottagarens uppfattning av kommersialiseringen av svenska myndigheters externa kommunikation

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Moa Söder; Philip Fallqvist; [2023]
    Nyckelord :Authorities; Reception; Commercialization; Trust; Transparency; Myndigheter; Mottagande; Kommersialisering; Förtroende; Transparens;

    Sammanfattning : Svenska myndigheter agerar utifrån regeringsuppdrag och har i uppgift att informera och influera samhället för allmänhetens bästa (Fredriksson & Pallas, 2018). Myndigheternas sätt att kommunicera ut viktig information till allmänheten har till följd av New Public Management lett till att den offentliga sektorn genomgår en form av kommersialisering (Raftopoulou & Hogg, 2010). LÄS MER

  3. 3. Dags att ändra skönhetsidealen : Dove Reverse selfie

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Amna Basil Hussain; [2022]
    Nyckelord :Skönhetsideal; Femvertising; Kommodifierad feminism;

    Sammanfattning : Feminism som marknadsvara - en semiotisk analys av Doves  Reverse selfie kampanj. Varje dag utsätts vi för reklam med olika kommersiella budskap. Det är därför det är viktigt för företag att marknadsföra sig med något speciellt för att sticka ut. Flera företag har börjat ta del av samhällsdiskurser som marknadsstrategi. LÄS MER

  4. 4. Influencer marketing - marknadsföringsmetod "i samarbete med" marknadsföringslagen?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Stina Schylander; [2022]
    Nyckelord :marknadsföring; influencer marketing; reklamidentifiering; komparativ rätt; comparative law; rättsvetenskap; Law and Political Science;

    Sammanfattning : As internet has started to grow, more and more tradesmen have started to make use of social media as a platform to market their businesses. A major user of social media are influencers and a new marketing model called influencer marketing has been developed on the internet. LÄS MER

  5. 5. Femvertising - problematiskt eller gynnande? -En multimodal kritisk diskursanalys om hur influencers och företag exploaterar feminism i kommersiella syften på Instagram

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Amanda Kareliusson; Mathilda Kennett; [2020]
    Nyckelord :Betalda samarbeten; femvertising; Influencer Marketing; Instagram; MCDA; postfeminism; tvåstegshypotesen;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att studera betalda samarbeten mellan kvinnliga svenskainfluencers och företag på sociala medier. Närmare bestämt studeras företag och influencersexploatering av feminism i kommersiella syften. LÄS MER