Sökning: "kommersiellt historiebruk"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden kommersiellt historiebruk.

  1. 1. I gränslandet - en studie av historiebruket hos tre aktörer på kulturarvsplatsen Klev

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Charlotta Hamnell; [2023-01-27]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats syfte är att undersöka hur tre olika verksamheter på en historisk plats ser på och gestaltar sin verksamhet och sin roll. Platsen är Klevs kulturområde i Mårdaklev, Svenljunga kommun, Västra Götalands län. Verksamheterna är Mårdaklevs Hembygdsförening, företaget Hemma på Klev samt Västkuststiftelsen. LÄS MER

  2. 2. Ung historia. När som helst, var som helst. : En undersökning av Sveriges radios podd P3 Historias avsnitt mellan 2017 och 2021.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Madeleine Åhlenius; [2022]
    Nyckelord :Podd; Poddradio; populärhistoria; historiebruk; narrativ; anakronism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka Sveriges radios podd P3 Historia och på vilket sätt som podden förmedlar historia. Detta genom att undersöka poddens historiebruk, narrativ utifrån struktur och innehåll, samt vilka metoder som används för att skapa nyfikenhet och intresse hos lyssnaren. LÄS MER

  3. 3. Press X to Hug Leonardo : Historiedidaktiska perspektiv på Assassin’s Creed

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Viktor Andersson; [2021]
    Nyckelord :Historiebruk; Historiekultur; Historiemedvetande; Historiedidaktik; Assassin s Creed; Digital kultur; Datorspel; History and Archaeology;

    Sammanfattning : Uppsatsen utforskar vilka historiedidaktiska perspektiv man kan tillämpa på de populära Assassin's Creed-spelen, med fokus på Assassin's Creed II och Assassin's Creed: Brotherhood. Historiebruk, historiekultur och historiemedvetande, vilka tillsammans bildar den historiedidaktiska teorin, utgör de teoretiska underlagen. LÄS MER

  4. 4. Surkål, Jänkare och Skotthål : Historiebruk och Historiemedvetande i Call of Duty WWII – Datorspel som komplement till historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Amer Mujdzic; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens mål är analysera ett specifikt kommersiellt datorspel som komplement till undervisning i ämnet historia. Studien bygger på och är inspirerad av teorier om historiebruk och historiemedvetande. Spelet, Call of Duty WWII (2017), är av kategorin first-person shooter spel inom genren actionspel. LÄS MER

  5. 5. LÄRANDEPOTENTIAL & HISTORIEBRUK I DATORSPEL : En kvalitativ analys av Crusader Kings 2 möjligheter för lärande och historia ämnet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Adam Nordqvist; [2017]
    Nyckelord :Video games; History; Teaching potential; Uses of History; Datorspel; Historia; Lärarpotential; Historiebruk;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur ett videospel som heter Crusader Kings 2 använder historia. Studien kommer också att titta på den potential videospel kan ge som pedagogiskt verktyg för lärande. Detta har analyserats i nära relation till den svenska läroplanen för ämnet historia på gymnasiet. LÄS MER