Sökning: "kommodifiering"

Visar resultat 21 - 25 av 44 uppsatser innehållade ordet kommodifiering.

  1. 21. Native advertising - att bedra eller förädla? : en fallstudie om journalistikens moderna gråzon

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Ida Olsson; Gustav Svensson; [2017]
    Nyckelord :Journalistik; native advertising; professionalisering; kommodifiering; pressetik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This thesis aims to address the similarities and differences between journalism and native advertising. Is native advertising a business model for the media industry or is it simply a new way for journalists to write? The case study is based on a series of native advertising articles from the Swedish news site "Omni". LÄS MER

  2. 22. Att skriva om döden : död och odödlighet i ett medialiserat samhälle

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jonatan Westerlind; [2017]
    Nyckelord :död; dödlighet; fallstudie; Gidlund; Ingesson; Bauman; främling; media; kommodifiering; Cultural Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : Döden har de senaste åren blivit ett stort medialt fenomen. Två tydliga exempel på detta finns i Sverige där både artisten och journalisten Kristian Gidlund samt den före detta landslagsspelaren i fotboll Klas Ingesson själva skildrat sitt döende. LÄS MER

  3. 23. Den "starka" kvinnan i mode : en kvalitativ innehållsanalys av pressmeddelanden

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Linnea Tjörnevik; [2017]
    Nyckelord :feminism; postfeminism; tredje vågens feminism; den starka kvinnan; empowered; mode; kommodifiering; patriarkal hegemoni; femininitet;

    Sammanfattning : Studien som uppsatsen bygger på analyserar ett antal pressmeddelanden från danska och svenska modeveckorna under augusti 2016 samt januari 2017. Pressmeddelandena innehåller en explicit beskrivning av kvinnan som stark. LÄS MER

  4. 24. Att framställa sig som anställningsbar : En kvalitativ intervjustudie om hur högskoleutbildade individer går tillväga för att marknadsföra sig under en anställningsintervju

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sophie Hovberg; Daniel de Boer; [2016]
    Nyckelord :anställningsintervju; framställning; kommodifiering;

    Sammanfattning : Denna studie är en kandidatuppsats i ämnet socialpsykologi, och är författad vid Uppsala universitet våren 2016. Syftet med studien var att undersöka och skapa en djupare förståelse för hur personer som nyligen tagit en högskoleexamen upplever, samt reflekterar kring, situationen av en anställningsintervju och de faktorer som påverkar en eventuell anställning och hur de väljer att marknadsföra sig under anställningsintervjuer. LÄS MER

  5. 25. ”Time to let the world know. My next destination is…” : en kvalitativ fallstudie av spelarövergångar inom professionell europeisk klubblagsfotboll som digitalt medieevent

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johannes Nilsson; Dag Svensson; [2016]
    Nyckelord :medieevent; medialisering; kommodifiering; celebritization; fotboll; sociala medier; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur den europeiska proffsfotbollens spelarövergångar kan förstås som digitala medieevent samt hur samhälleliga metaprocesser tar sig uttryck i medieeventet. Studien är en fallstudie som grundar sig i en kvalitativ innehållsanalys med empiriskt material som utgörs av olika former av medieinnehåll som rör sig kring medieringen av Zlatan Ibrahimovic och Paul Pogbas övergångar till Manchester United sommaren år 2016. LÄS MER