Sökning: "kommunal skola marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden kommunal skola marknadsföring.

  1. 1. I spänningsfältet mellan profession,marknad och byråkrati : En fallstudie om hur skolaktörerna på en kommunal skola talarom sitt arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Hansson; Katerina Karlsson; [2018]
    Nyckelord :byråkrati; frirum; institutionella logiker; marknad; New Public Management; profession; skolaktörer; styrning.;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har genomgått drastiska förändringar de senaste decennierna. New PublicManagement-idéerna som trädde in i den offentliga sektorn under tidiga 90-talet innebar förändringari strukturer och processer, bland annat inom skolan i syfte med att ersätta professionell egenkontrollmed management i hopp om att skapa kontrollerbarhet och effektivitet. LÄS MER

  2. 2. Kommunal marknadsföring- Competitive identity och institutionell problematik : En komparativ fallstudie om två svenska kommuner och deras marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Jerker Bäckström; Daniel Söderlund; [2015]
    Nyckelord :marketing; municipality; competitive identity; institutional problems; marknadsföring; kommuner; competitive identity; institutionell problematik;

    Sammanfattning : Historiskt sett finns det etablerade normer i samhället som säger att en kommun endast ska bedriva traditionell kommunal verksamhet som innefattar att tillgodose välfärden (vård, skola & omsorg). Dock så har globaliseringen och urbaniseringen skapat en konkurrens om invånare vilket har lett till att kommuner idag bedriver en allt mer utvecklad marknadsföring för att attrahera fler invånare. LÄS MER

  3. 3. Marknadsföring av gymnasieskolor

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johan Carlén; Sally Carlsson Cloodt; [2013]
    Nyckelord :marknadsföring; gymnasieskolor; hemsidor; information; profilering; nyliberalism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Marknadsföring av gymnasieskolor – En analys av två gymnasieskolor ur ett textanalytiskt- och producentperspektiv Författare: Johan Carlén och Sally Cloodt, Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet. Innehåll: Som studenter i ämnet medie- och kommunikationsvetenskap har i vår b-uppsats valt att studera två gymnasieskolor i Lund, en fristående och en kommunal, och undersökt hur de arbetar med marknadsföring och kommunikation på deras hemsidor. LÄS MER

  4. 4. En studie om hur gymnasieskolor i Östersund hanterar konkurrens

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Thomas Olsson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt Titel: En studie om hur gymnasieskolor i Östersund bemöter konkurrens Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare:Thomas Olsson Handledare: Tomas Källquist Datum: 2011 – januari Syfte: Gymnasieskolorna har varit fri från konkurrens från andra aktörer, men i och med friskolereformens inträde, förändrades förutsättningarna radikalt för den kommunala gymnasieskolan. Nu trädde begrepp som marknadsföring och konkurrens in i deras vardag, då det skapade olika alternativ för eleverna att välja var de ville införskaffa sin utbildning. LÄS MER

  5. 5. Vilka faktorer påverkar konkurrensförhållandet mellan en kommunal och en fristående gymnasieskola : en jämförelse av gymnasieskolornas ekonomistyrning och verksamhetsstyrning

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Hälsa och Samhälle

    Författare :Charlotte Löfdahl; Lina Olsson; [2011]
    Nyckelord :performance management; private school; public school; finance; competition; ledning; skola; samverkan; ekonomi;

    Sammanfattning : When the independent upper secondary schools were started in 1992, it meant a change in the competitive relationship for the local upper secondary schools. A reduced number of students during some years ahead, while the number of independent upper secondary schools increase will probably result in tougher competition between upper secondary schools. LÄS MER