Sökning: "kommunen som arbetsgivare"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden kommunen som arbetsgivare.

  1. 1. Vem är grundskolläraren ni söker efter? : - En diskursanalys av lediga lärartjänster i Norrbottens län

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Hannah Ersson; [2023]
    Nyckelord :Grundskollärare; Norrbotten; platsannonser; diskursanalys; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera hur grundskollärare diskursivt konstrueras i relation till kön, klass och plats i platsannonser riktade mot glest befolkade kommuner. Urvalet av platsannonser som utgjort datamaterialet är 74 platsannonser som insamlats mellan den 27 mars 2023 till den 26 april 2023 från Arbetsförmedlingens digitala platsbank. LÄS MER

  2. 2. Arbetsmotivation inom kommunala energibolag utifrån inre och yttre motivationsfaktorer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Ludvig Brandels; Anton Kannius; Christoffer Grip; [2023]
    Nyckelord :Work motivation; intrinsic motivation; extrinsic motivation; municipal energy companies; self-determination theory; Arbetsmotivation; inre motivation; yttre motivation; kommunala energibolag; self-determination theory;

    Sammanfattning : Bakgrund: Motivation anses spela en viktig faktor för organisationers framgång och varje arbetsgivare har en viktig roll i att motivera medarbetarna för att uppnå organisatoriska mål. Ledare inom organisationer bör därför sträva efter att maximera prestationer och arbetstillfredsställelse hos sina medarbetare för att uppnå organisatoriska mål. LÄS MER

  3. 3. ”Vi är jätteduktiga på att göra jättemycket, men vi är urdåliga på att tala om vad vi faktiskt gör” : En kvalitativ studie om hur en mindre kommun arbetar med sitt arbetsgivarvarumärke för att attrahera generation Z.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linn Eriksson; Emelie Lind Kylli; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; EVP Employee value proposition ; Attractive work; Generation Z; Public sector organization; Arbetsgivarvarumärke; EVP; Attraktivt arbete; Generation Z; Offentlig organisat ion;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa en djupare förståelse för vad generation Z upplever som attraktivt hos en arbetsgivare och hur en mindre kommun använder sitt arbetsgivarvarumärke för att attrahera generation Z. För att uppnå syftet studerades en mindre kommun och dess HR-medarbetare om arbetet för att attrahera nya medarbetare. LÄS MER

  4. 4. Spatial Visions and the Future of Norrland : A case study of the spatial vision following Northvolt’s establishment in Skellefteå

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Axel Irengård; Alva Lindström; [2023]
    Nyckelord :Northvolt; Skellefteå kommun; Region Västerbotten; Northern Sweden; Norrland; the European Union; Multilevel Governance; Spatial Visions; Northvolt; Skellefteå kommun; Region Västerbotten; Norra Sverige; Norrland; EU; Flernivåstyre; Geografiska visioner;

    Sammanfattning : In March of 2017, Northvolt announced at a press conference in Skellefteå that they had received the green light on their factory Northvolt Ett, a lithium-ion battery factory running on 100 per cent renewable energy. The industrial establishment has meant a great increase in population and a consequent increase in demand for housing and services. LÄS MER

  5. 5. Vad lockar Generation Y och Z till arbetet? : En kvalitativ studie om valet av arbetsgivare

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emilia Östlund; Filippa Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :Employer Branding; job search behavior; arbets- och organisationspsykologi; arbetsgivarvarumärke; Generation Y; Generation Z; motivation;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av de generationsskillnader som finns på arbetsmarknaden var syftet med studien att undersöka hur Generation Y söker arbete som anställd i en kommunal förvaltning i jämförelse med Generation Z. Studien genomfördes som en kvalitativ fallstudie och riktade in sig på en utvald svensk kommun. LÄS MER