Sökning: "kommunicera med kläder"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden kommunicera med kläder.

  1. 1. Du är hur du klär : en kvalitativ studie om mäns klädkonsumtion i relation till identitet och självbild

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ella Olofsson; Malin Ella Assmann; Emilia Heribertsson; [2023]
    Nyckelord :Identity; clothing consumption; young men; self image; fashion; Identitet; klädkonsumtion; unga män; självbild; mode;

    Sammanfattning : Kläder är inte bara ett funktionellt måste för oss människor, utan fungerar även som ett verktyg för att uttrycka vår identitet och självbild. Genom att konsumera kläder kan vi kommunicera personlighet, värderingar och känslor till omvärlden, och genom klädval kan vi skapa en känsla av samhörighet med andra som delar våra klädstilar och preferenser. LÄS MER

  2. 2. Att gestalta hållbarhetskommunikation ur ett CSR-perspektiv : En kvalitativ innehållsanalys av svenska barnklädesföretags hållbarhetsrapporter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Orawan Johansson Sikhinaram; Martina Askebrink; [2022]
    Nyckelord :CSR; Strategic communication; Sustainability; Green advertising; Framing theory; Children’s clothing; Fast-fashion; qualitative content analysis; CSR; Strategisk kommunikation; Hållbarhet; Grön marknadsföring; Gestaltningsteorin; Barnkläder; Fast-fashion; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Hållbarhetsfrågor är en ständig diskussion som på senare år har intensifierats. I och med detta kräver både lagstiftningen och samhället idag att företagen ska arbeta och redovisa sitt hållbarhetsarbete. LÄS MER

  3. 3. “Det är inte jag som ska bestämma vad någon annan ska göra med sitt liv” : En kvalitativ intervjustudie om delaktighet hos personer med intellektuell funktionsnedsättning som saknar verbal kommunikationsförmåga

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Antonia Intzes; Hanna Hedberg; [2022]
    Nyckelord :communication; group home; intellectual disability; participation; Delaktighet; gruppbostad; kommunikation; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : The purpose was to examine, from a staff perspective, the participation of people with intellectual disabilities who live in group homes and lack verbal communication skills. Six persons who worked at three different group homes were interviewed for a qualitative study. The theories of empowerment and salutogenesis were used to analyse the result. LÄS MER

  4. 4. Kommunikation för hållbart mode : En produktionsstudie om second hand-mode ur ett kommunikationsvetenskapligt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Lowa Ek; Lina Samuelsson; [2022]
    Nyckelord :Second hand; Fashion; Consumption; Communication; Strategic communication; Green Marketing; Second hand; Mode; Konsumtion; Kommunikation; Strategisk kommunikation; Grön kommunikation;

    Sammanfattning : This essay aims to, against the background of how today's second hand-fashion has come to change current concepts and new communication techniques, find out how businesses in the industry perceive their communication towards their recipients. The method used is qualitative and interviews have been conducted from the producer's perspective with a selection of relevant businesses within the industry. LÄS MER

  5. 5. "Innan ögonkontakt så är det liksom outfitkontakt" : Ungas identitetsskapande genom visuella attribut

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Anja Clara Weckström; [2021]
    Nyckelord :Identity; communication; clothing; style; pedagogy.; Identitet; kommunikation; kläder; stil; pedagogik.;

    Sammanfattning : Jag har intresserat mig för hur vi människor använder kläder för att uttrycka vår identitet och kommunicera med vår omgivning, medvetet och omedvetet. Vi förhåller oss alla till normer, olika sammanhang och grupper när vi väljer kläder. Man kan genom klädval visa vem man är; smälta in eller sticka ut. LÄS MER