Sökning: "kommunicera värderingar"

Visar resultat 1 - 5 av 137 uppsatser innehållade orden kommunicera värderingar.

  1. 1. Att se personen bakom sjukdom : Utifrån sjuksköterskors erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Hanna Mohamed Nour; Fatemeh Mohammadi; [2024]
    Nyckelord :Delaktighet; Erfarenheter; Kommunikation; Personcentrerad vård; Sjuksköterskor;

    Sammanfattning : Bakgrund: Personcentrerad vård innebär att tillhandahålla individuellt anpassad vård samt se personen bakom sjukdom, detta ingår i sjuksköterskans kärnkompetenser. Personcentrerad vård fokuserar på respektfull och lyhörd vård som tar hänsyn till individens preferenser, behov och värderingar. LÄS MER

  2. 2. Attraktiva arbetsgivare ur nyexaminerade personalvetares perspektiv : En studie om värdesatta attribut och påverkande omständigheter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Linnea Käll; Jasmina Logo; [2024]
    Nyckelord :employer branding; attraktionsfaktorer; personalvetare; inre motivation; yttre motivation;

    Sammanfattning : Att ta reda på vad som utgör en attraktiv arbetsgivare samt vilka omständigheter som påverkar detta är avgörande för att locka och behålla kvalificerad personal, främja anställdas motivation samt för att öka prestationen på arbetsplatsen. Employer branding handlar om att strategiskt forma och kommunicera en arbetsgivares image och företagskultur för att attrahera, behålla och engagera kvalificerad personal både internt och externt. LÄS MER

  3. 3. Strategi och ekonomistyrning i en bransch i mognadsfas: En fallstudie av Padelföretag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Melvin Borneklint; Benjamin Borneklint; [2023-08-30]
    Nyckelord :Mognadsfas; ekonomistyrning; strategier; konkurrens;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Strategi definieras som en plan för att uppnå en unik position på marknaden och för att skapa konkurrensfördelar. Organisationer kan genom väl uttänkta strategier skapa konkurrensfördelar på marknaden. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskans upplevelse av att vårda icke-svensktalande patienter i hemsjukvården-   en kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Ibadete Sfishta; Valmira Vitia; [2023]
    Nyckelord :NyckelordHemsjukvård; Icke-svensktalande patienter; Intervjuer; Kommunikation; Kulturella skillnader; Sjuksköterskans upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kulturell mångfald innebär ett samhälle bestående av människor med olika nationaliteter eller etnisk bakgrund och med synliga och tydliga skillnader vad gäller värderingar, tro och beteende. Den ökade migrationen i Sverige har skapat nya utmaningar för sjukvården och dess personal och i takt med ökad migration har gruppen icke-svensktalande patienter i hemsjukvården ökat. LÄS MER

  5. 5. Du är hur du klär : en kvalitativ studie om mäns klädkonsumtion i relation till identitet och självbild

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ella Olofsson; Malin Ella Assmann; Emilia Heribertsson; [2023]
    Nyckelord :Identity; clothing consumption; young men; self image; fashion; Identitet; klädkonsumtion; unga män; självbild; mode;

    Sammanfattning : Kläder är inte bara ett funktionellt måste för oss människor, utan fungerar även som ett verktyg för att uttrycka vår identitet och självbild. Genom att konsumera kläder kan vi kommunicera personlighet, värderingar och känslor till omvärlden, och genom klädval kan vi skapa en känsla av samhörighet med andra som delar våra klädstilar och preferenser. LÄS MER