Sökning: "kommunikation attityder värderingar"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden kommunikation attityder värderingar.

  1. 1. Sjuksköterskors erfarenheter av att delta i situationer där en patient får aktiv dödshjälp : En kvalitativ litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Kajsa Olaisson; Emma Hellberg; [2023]
    Nyckelord :attitudes; euthanasia; experiences; nurse; active euthanasia; palliative care; dödshjälp; attityder; erfarenheter; sjuksköterska; aktiv dödshjälp; palliativ vård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Dödshjälp är ett kontroversiellt ämne som påverkar en sjuksköterskas arbete. Flera länder och stater har legaliserat dödshjälp. Dödshjälp kan ses som en möjlighet attrespektera patientens önskemål, lindra lidande och bevara människovärdet. LÄS MER

  2. 2. Hälso- och sjukvårdpersonals erfarenheter av att vårda patienter med psykisk ohälsa.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Ellen Holmgren; Valdar Petersson Malmsten; [2023]
    Nyckelord :Experiences; healthcare professionals; mental illness; Erfarenheter; Hälso- och sjukvårdspersonal; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Bakgrund: 950 miljoner människor i världen levde med psykiska sjukdomar år 2019 och psykisk ohälsa är utbrett i alla WHO-länder. Psykisk ohälsa och psykiska sjukdomar utgör en högre risk för tidig död, den förväntade livstiden för personer med psykisk sjukdom var i Sverige, Finland och Danmark 15 år lägre för kvinnor och 20 år lägre för män i jämförelse med den övriga befolkningen. LÄS MER

  3. 3. Gamestop, to the moon

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Elliot Ottosson Fisher; Ludwig Elkander; Simon Kojo; [2023]
    Nyckelord :Social identitet; gruppidentitet; deltagarkultur; spreadability; Reddit; WallStreetBets; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien GamesStop, to the moon är författad av Simon Kojo, Ludwig Elkander och Elliot Fisher vid Lunds universitet i Medie- och kommunikationsvetenskap, vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet har som mål att undersöka hur deltagarkultur kan visa sig på en social medieplattform som Reddit genom att djupdyka i den populära subredditen Wallstreetbets. Gruppen fick stor uppmärksamhet i och med den omtalade GameStop händelsen då småsparare fick upp aktiepriset på GameStops och utmanade de stora hedgefonderna på den Amerikanska börsmarknaden. LÄS MER

  4. 4. All publicitet är bra publicitet, eller?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Frida Rödin; Anna Assarsson; [2023]
    Nyckelord :Brand communication; provocative marketing; attitudes; behaviours; brand equity; brand relationship; consumers; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra till en bredare bild av varumärkeskommunikation med fokus på sambandet mellan provokativ marknadsföring samt attityder och beteenden. Frågeställningarna är utformade för att undersöka potentiella konsumenters upplevelser av provokativ marknadsföring och hur de talar om det i förhållande till varumärket. LÄS MER

  5. 5. "Bli inte lurad" : En retorisk analys av en statlig kampanj om att möta informationspåverkan

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Martin Joby; [2023]
    Nyckelord :Information influence; fake news; propaganda; emergency preparedness; popular education; classical rethoric; visual rethoric; linguistics; Informationspåverkan; falska nyheter; propaganda; beredskap; folkbildning; klassisk retorik; visuell retorik; språkvetenskap;

    Sammanfattning : I en tid av minskande tilltro till objektiv sanning och expertis blir konsten att övertala och kontrollera information avgörande i samhällsdebatten och en utmaning för demokratin. Inom den retoriska traditionen gör man dock en etisk distinktion mellan påverkan med den ömsesidiga nyttan som mål (argumentation) respektive påverkan med syfte att manipulera (propaganda). LÄS MER