Sökning: "kommunikation av namnbyte"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden kommunikation av namnbyte.

  1. 1. Vad är ett namn(byte)? : En kvalitativ studie av hur företag behandlar sina namnbyten som strategisk kommunikation

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maya Larsson; [2017]
    Nyckelord :Namnbyte; företag; strategisk kommunikation; intervjuer; institutionell teori; corporate;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur åtta företag själva definierar och argumenterar för sina val i samband med namnbyten, och på så sätt söka förstå företagens namnbyten som strategisk kommunikation. Studien utgår från ett teoretiskt ramverk som integrerar den institutionella teorin och corporate branding och baseras på semistrukturerade intervjuer med nyckelpersoner från de studerade företagen. LÄS MER

  2. 2. Ny kostym utan nya koncept : Vilka konsekvenser får ett företags namnbyte när kunderna inte förstår varför företaget byter namn?

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ola Stafström; Cecilia Borg; [2009]
    Nyckelord :företagsnamn; namnbyten; företagsnamnbyten; rebranding; branding; varumärken; kommunikation; trust;

    Sammanfattning : Varumärken och företagsnamn är en viktig del i företagens verksamhet och utgör en av de största tillgångarna som ett företag har att tillgå. Ett starkt varumärke är inget som förvärvas över en natt, utan utkräver resurser för att byggas upp. LÄS MER

  3. 3. Namnbytet av Swedbank : Hur har detta påverkat personalen?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi

    Författare :Marilda Cruz Da Graca; [2009]
    Nyckelord :Varumärkeshantering; Organisationskultur; Kommunikation; Ledarskap; Swedbank;

    Sammanfattning :  Syfte: Syftet med den här uppsatsen är ta reda på hur ett varumärkesbyte kan gå till samt ta reda på hur personalen påverkas av ett namnbyte. Det företag som valts ut för studien är bankkoncernen Swedbank.   Metod: Uppsatsen är baserad på både kvalitativa och kvantitativa studier av företaget Swedbank. LÄS MER

  4. 4. Namnbyten av företag : Varför och Hur?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi

    Författare :Ferhat Anik; Evin Anik; [2007]
    Nyckelord :Varumärken; Namn; Rebranding; Kommunikation;

    Sammanfattning : I västvärlden har det blivit nästintill en trend för företag att göra namnbyten. I USA byter cirka 3000 företag namn varje år. 1990 låg den siffran på 1000, vilket innebär en ökning med 300 % på cirka 15 år. De stora finansiella summor som används vid namnbyten indikerar på att företagsnamnet är av stor betydelse. LÄS MER

  5. 5. Hur påverkar ett namnbyte ett företags varumärkeshantering?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Fredrik Sundgren; Wilhelm Tham; Ricard Pettersson; [2006]
    Nyckelord :varumärke; strategi; kommunikation; brand equity; brand management; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Olika teorier kring varumärkeshantering och varumärkesbyggande ställs mot empiri och sekundärdata från tre fallföretag som bytt eller ska byta namn. Empirin är insamlad via kvalitativa intervjuer under våren 2006. Fokus ligger på huvudfallet, E. LÄS MER