Sökning: "kommunikation delaktighet förankring"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden kommunikation delaktighet förankring.

  1. 1. Acceptans hos närboende vid etablering av bygdeväg : En fallstudie av Sundsvall- och Timrå kommun

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Samhällsbyggnad

    Författare :Elisabeth Ageborn; Caroline Cardenström; [2023]
    Nyckelord :acceptance; 2minus1-road; participation; traffic planning; information; acceptans; bygdeväg; delaktighet; trafikplanering; information;

    Sammanfattning : Vid infrastrukturprojekt bör myndigheten informera de närboende om vad som sker i deras närliggande område. Forskning visar att förankring och tillit skapas när dialoger tillämpas i planeringsprocessen. De demokratiska processerna är viktiga för att kunna tillfredsställa allmänhetens intressen. LÄS MER

  2. 2. Effektiv samordning för trygghet som kärna i brottsförebyggande arbete : - Tre skånska kommuners implementering

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)

    Författare :Klara Persson; Ida Andersson; [2022]
    Nyckelord :Coordination; EST; Fear of crime; Implementation process; Knowledge-based; Vulnerable neighborhoods; EST; Implementeringsprocess; Kunskapsbaserad; O trygghet; Samverkan; Utsatta områden;

    Sammanfattning : I Sverige har en negativ utveckling skett i vissa geografiskt avgränsade bostadsområden, så kallade utsatta områden. Att minska brottsligheten och öka tryggheten i utsatta områden är av stor vikt. Det är därför relevant att undersöka huruvida kommuner med utsatta områden bedriver ett programtroget brottsförebyggande arbete. LÄS MER

  3. 3. Att hitta vägen till inkludering i förskolan En kvalitativ studie om några förskollärares resonemang kring inkludering för barn i behov av särskilt stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Maj; Cathrine Jovander; [2020-01-16]
    Nyckelord :inkludering; barn i behov av särskilt stöd; skolan; förskolan; förhållningssätt; delaktighet; miljö;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den kvalitativa studien är att undersöka hur några förskollärare resonerar kring begreppet inkludering, vilka barn som de anser vara i behov av särskilt stöd samt hur förskollärarna resonerar kring att arbeta inkluderande i förskolan med fokus på barn i behov av särskilt stöd. Centrala frågeställningar i föreliggande studie är följande: 1. LÄS MER

  4. 4. Möjligheter och hinder i lärmiljön : några lärares uppfattning om undervisning av integrerade elever

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Karolina Lindahl Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Integrerad elev; inkludering; pedagogisk delaktighet; social delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka några grundskollärares uppfattningar kring undervisningssituationen för elever mottagna i grundsärskolan med delar av sin undervisning integrerade i grundskolan. För att få en bredd i undersökningen har jag varit på fem olika skolor i fyra kommuner och intervjuat fem grundskolelärare där jag sökt svar på följande frågeställningar. LÄS MER

  5. 5. Föräldrar till barn men neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – en intervjustudie om samverkan med skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Inga-Karin Dentz; [2019]
    Nyckelord :bemötande; barn i behov av särskilt stöd; föräldrar; NPF; samarbete; specialpedagogik;

    Sammanfattning : SammanfattningInga-Karin Dentz (2019) Föräldrar till barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning – en intervjustudie om samverkan med skolan (Parents to children with autism spectrum disorder – an interwiev study about cooperation with the school) en kvalitativ intervjustudie om hur föräldrar till barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning uppfattar samarbetet med skolan.SyfteSyftet med detta arbete är att genom intervjuer undersöka hur föräldrar till barn med NPF uppfattar samarbetet mellan hemmet och skolan. LÄS MER