Sökning: "kommunikation föräldrar och pedagoger"

Visar resultat 1 - 5 av 105 uppsatser innehållade orden kommunikation föräldrar och pedagoger.

  1. 1. En fredsduva. Eller? : En semiotisk visuell analys av ukrainska krigstidsaffischer.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Nataliia Mykhailetska; [2023]
    Nyckelord :Dove of Peace; Poster; Ukraine; Representation; Semiotics; Symbol; Illustration; Acquired disability; Inclusion; Unicef.; Fredsduvan; Affisch; Ukraina; Representation; Semiotik; Symbol; Illustration; Förvärvad funktionsnedsättning; Inkludering; Unicef.;

    Sammanfattning : Detta arbete har undersökt fredsduvan som symbol i ukrainska krigsaffischer och vilken påverkan dess gestaltning får för slut resultatet. Syftet med arbetet var att skapa en djupare förståelse i hur en traditionell symbol, i detta fall fredsduvan, kan användas för att skapa en opinion för ett specifikt ändamål. LÄS MER

  2. 2. Goda relationer under den föräldraaktiva introduktionen : Pedagogers tankar om relationsskapande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tove Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Föräldraaktiv introduktion; förskola; goda relationer; anknytning; barngruppens betydelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur pedagoger uppfattar sin roll vad det gäller att skapa goda relationer till barn och deras föräldrar samt den kvarvarande barngruppens betydelse under den föräldraaktiva introduktionen i förskolan. Studien utgår från två frågeställningar som handlar om hur pedagoger uttrycker sin relationsskapande roll och hur de uttrycker den kvarvarande barngruppens roll vid föräldraaktiv introduktion. LÄS MER

  3. 3. Pedagogens arbete med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alev Kiran; Haifa Iskander; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vilka arbetsmetoder pedagoger använder sig av för att stimulera och främja flerspråkiga barns språkutveckling. Även hur pedagoger integrerarflerspråkiga barns kultur och modersmål i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Samverkan i övergången mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rickard Andersson; Linus Rosén; [2019]
    Nyckelord :samverkan förskola förskoleklass;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie och arbete var att utifrån pedagogernas perspektiv undersöka på vilka sätt dessa verksamheter, förskolan och förskoleklass, arbetar och samverkar vid barnens övergång. För att göra detta användes en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer som genomfördes mestadels via direkta intervjuer, samt ett par via telefon. LÄS MER

  5. 5. En gynnsam återgångsprocess : Olika yrkeskategoriers perspektiv på återgång från särskild undervisningsgrupp till ordinarie klass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helena Nordin; Linda Sunesson; [2019]
    Nyckelord :Återgångsprocess; särskild undervisningsgrupp;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa hur återgångar för elever från särskild undervisningsgrupp (SU-grupp) till ordinarie skola planeras och genomförs, samt undersöka samverkan mellan de olika skolformer. På vilka sätt kan återgångsprocessen gynnas respektive försvåras och vad begreppet återgång har inneburit för informanterna i studien. LÄS MER