Sökning: "kommunikation för barn med tal- och språkstörning"
Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade orden kommunikation för barn med tal- och språkstörning.
6. Språkstörning hos elever : hur olika pedagoger arbetar för att minska elevers tal och språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur några lärare och talpedagoger anser sig ge barn med språkstörningar goda förutsättningar för att främja deras tal- och språkutveckling i förskolklass samt år 1 och 2. I syfte att få svar på frågeställningen intervjuades sex olika pedagoger: två förskollärare, två talpedagoger och två specialpedagoger med erfarenhet av att arbeta med så kallade språkstörda barn i åldrarna 6-8 år. LÄS MER
7. Barn med Downs syndrom: språkträning och social träning : - Fyra fallstudier av barn i tidiga åldrar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledningSammanfattning : Intresset för barn med Downs syndrom har funnits hos mig sedan förskollärarutbildningen för 25 år sedan, då jag under en praktikperiod mötte en flicka med detta syndrom. Hon var vid 13 års ålder utan verbalt tal. LÄS MER
8. Pragmatisk språkstörning? Reliabilitet och validitet hos den svenska versionen av CCC, Children's Communication Checklist
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Pragmatisk språkstörning innebär svårigheter att använda språket i ett socialt samspel. Kliniskt kan det vara svårt att identifiera barn med pragmatisk språkstörning eftersom barnets svårigheter ofta varierar beroende på i vilken situation det befinner sig. LÄS MER