Sökning: "kommunikation hockey"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden kommunikation hockey.

  1. 1. Sveriges mest kommersiella liga och det traditionella supporterskapet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Gustafsson Alexandra; Franzén Emma; [2023]
    Nyckelord :Swedish ice hockey; Commercial; Supporters Club; McDonaldization; Hegemony; Interview study.; Svensk ishockey; Kommersiell; supporterklubb; Mcdonaldisering; Hegemoni; Intervjustudie;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur supporterklubbarna till SHL-föreningarna ser på hanteringen av dem för att vidare koppla det till den kommersiella riktningen SHL-föreningarna innehar. För att svara på syftet har två frågeställningar uppkommit i form av 1) Hur upplever supporterklubbarna i SHL att deras respektive ishockeyföreningar behandlar dem? Och 2) Vilka likheter och skillnader finns det mellan olika SHL-föreningars hantering av supportrarna? Informationsinsamling skedde genom semistrukturerade intervjuer av respondenter aktiva inom supporterklubbar. LÄS MER

  2. 2. Machokulturen i förändring : En kvalitativ studie av manliga professionella ungdoms- och juniortränares perspektiv på herrishockeyn som fostrande miljö

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Mattias Lindquist; [2023]
    Nyckelord :coach; equality; hegemonic masculinity; homophobia; ice hockey; macho culture; masculinity; sports; view of women; violence; hegemonisk maskulinitet; homofobi; idrott; ishockey; jämställdhet; kvinnosyn; machokultur; manlighet; tränare; våld;

    Sammanfattning : Ishockeyn har traditionellt sett varit en sport där kulturen kretsat kring manliga normer och värderingar vilket i många fall har lett till bland annat en nedvärderande kvinnosyn och homofobi. Studiens syfte var att undersöka hockeytränares upplevelser och erfarenheter av machokulturens påverkan på ishockey som fostrande miljö med fokus på hur de anser att de bör arbeta för att inte reproducera machokulturen. LÄS MER

  3. 3. ”Av män, för män och om män” - En kvantitativ och kvalitativ studie om könsrepresentation i sportjournalistiken

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Elvira Knudsen; Matilda Hillman; Marcus Erlingfors; [2022-03-31]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Aim of thesis: The aim of this study is to investigate and acquire knowledge about how often and in what way women, compared to men, are portrayed in local newspapers online sports sections and the underlying editorial reasons behind it. The study also aims to investigate in what quantity portrayed women are allowed to declare oneself compared to portrayed men in the local newspapers online sports sections, however the study also aims to investigate the underlying editorial reasons behind these conceivable differences. LÄS MER

  4. 4. Coronapandemins påverkan på en idrottsklubbs relation med sina supportrar : En kvalitativ innehållsanalys av Luleå Hockeys relationsbyggande kommunikation på Instagram före och under coronapandemin

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Rickard Olsson; Adam Larsson Englund; [2021]
    Nyckelord :Relationsmarknadsföring; Instagram; Luleå; Hockey; Corona;

    Sammanfattning : The main purpose of the study was to analyze and investigate the possible impact of the corona pandemic on a sport club´s external relationship-building communication on Instagram. The corona pandemic, and the audience restrictions it has brought, have meant that most sport clubs have been forced to create and maintain their relationships with their supporters in other ways than through the traditional arena experience. LÄS MER

  5. 5. Är det tillräckligt att vinna för att inte försvinna? : En kvalitativ uppsats om elitidrottare som yrke, samhällsengagemang och varumärkesbyggande

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Ella Alvin; Linnéa Jarefjäll; [2021]
    Nyckelord :Advocacy; brand; media; audience expectations; society; politics; media; elite athletes; sports; football; ice hockey; Samhällsengagemang; varumärke; media; publikförväntningar; samhälle; politik; elitidrottare; sport; fotboll; ishockey;

    Sammanfattning : Vinna eller försvinna. Så lyder talesättet och så lyder den stora grundmentaliteten när det kommer till sport. När du kliver ut på planen eller åker ut på isen gäller det att prestera. Men den prestation som dagens elitidrottare står för består av långt mycket mer än vad man vid första anblick kan tro. LÄS MER