Sökning: "kommunikation hur pratar vi med varandra"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden kommunikation hur pratar vi med varandra.

  1. 1. Förskollärares syn på hur leken kan stimulera barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kajsa Örnell; Johanna Holmberg; [2024]
    Nyckelord :Lek; förskollärare; barn; språkutveckling och språk;

    Sammanfattning : I förskolan är lek och språk en stor del av barnens vardag. Forskningen anser att lek är det främsta verktyget barnen kan använda sig av för att utveckla sitt språk. I leken får barnen chans att använda sin kommunikation och på så sätt träna sin språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Resonemangsförmågans betydelse : En observationsstudie om hur lågstadieelevers resonemang och interaktionsmönster synliggörs vid arbete i grupp kring matematiska problem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johansson Lisabeth; Engström Jönsson Isabella; [2018]
    Nyckelord :Matematik; resonemangsförmågan; resonemang; samarbete; samtal; interagerar; problemlösningsuppgifter;

    Sammanfattning : I dagens samhälle debatteras det frekvent om matematikundervisningen och svenska elevers kunskaper i matematik har försämrats. Tidigare forskning visar att mer tid bör läggas på att utveckla elevernas resonemangsförmåga då resonemangsförmågan ses som grunden till matematisk förståelse. LÄS MER

  3. 3. "Det ser ut som ett äpple som är upptuggat" : En studie om hur barn tolkar grafiska symboler och hur förskollärare undervisar om symboler.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maria Samuelsson; Olivia Stamborg Fridlund; [2016]
    Nyckelord :Förskola; förskolebarn; förskollärare; ikoner; grafiska tecken; symboler; kommunikativa symboler;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskolebarn tolkar och förstår symbolers kommunikativa funktioner. Vidare syftar studien till att generera kunskap om hur förskollärare kan stötta barns symbolförståelse i förskolans verksamhet. Specifikt avser studien att besvara följande frågor: 1. LÄS MER

  4. 4. Har man som vi en öppen dialog och pratar med varandra så funkar det ju hur bra som helst och så är det väl med allt. -En kvalitativ studie om delat ledarskap och kommunikation i två mindre företag

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet

    Författare :Linda Eriksson; Jacob Fredriksson; Nils Ränkeskog; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Barns kommunikation i den fria leken ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Caisa Hansen; Karolina Wohlert; [2012]
    Nyckelord :Genus; kommunikation; lek; röständringar och språk;

    Sammanfattning : AbstractHansen, Caisa och Wohlert Karolina (2012). Barns kommunikation i den fria leken ur ett genusperspektiv. Malmö högskola: LärarutbildningenDetta examensarbete kommer att handla om kommunikationen ur ett genusperspektiv i en grupp av 4- och 5-åringar i den fria leken. LÄS MER