Sökning: "kommunikation i årsredovisningar"

Visar resultat 1 - 5 av 87 uppsatser innehållade orden kommunikation i årsredovisningar.

  1. 1. Kommunikationsstrategier vid regelförändring: En fallstudie om implementeringen av IFRS 16

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Aleksandar Pijunovic; Hugo Rosén; Elin Woldt; [2023]
    Nyckelord :IFRS 16; Redovisningskommunikation; Standardövergång; IASB:S föreställningsram; Impression management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Uppsatstitel: Kommunikationsstrategier vid regelförändring Seminariedatum: 11 januari 2023 Kurs: FEKH69 Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 HP Företagsekonomiska institutionen, Lunds universitet Författare: Aleksandar Pijunovic, Hugo Rosén och Elin Woldt Handledare: Alexander Hedlund Nyckelbegrepp: IAS 17, IFRS 16, regelförändring, leasing, kommunikation Syfte: Syftet med studien är att undersöka om företags kommunikationsstrategier vid regelförändring kan förklaras med IASB:s förreställningsram respektive impression management. Metod: Kvalitativmetod med en fallstudie Föreställningsram: Referensramen tar grund i de grundläggande kvalitativa egenskaperna i IASB:s föreställningsram samt kommunikationsstrategin impression management. LÄS MER

  2. 2. Utformning av strategiska mål med hänsyn till verksamheters funktionalitet och omvärldens påverkan - inom tillverkningsindustrin

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Moa Karlsson; Nathalie Larsson; [2022-09-02]
    Nyckelord :funktionalitet; omvärldens påverkan; strategiska mål; prestationsmått; strategi; målstyrning; nedbrytning; kommunikation; intervjuer;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Vid utformning av strategiska mål behöver företag dels ta hänsyn till målets funktionalitet, dels omvärldens påverkan angående företagets verksamhet. Strategiska mål skall designas utefter företagets processer samt funktion för att vara funktionella. LÄS MER

  3. 3. “Mer än bara vackra ord” : En kvalitativ studie om värdegrunder hos ICA Gruppen och fem av ICA:s livsmedelsbutiker 

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emma Ketzénius; Sara Wikberg; [2022]
    Nyckelord :Organisationsvärderingar; värdegrundsarbete; organisationen ICA;

    Sammanfattning : Värdegrunder har sedan 1990-talet setts som attraktiva för organisationer att utveckla. Detkan dock bli otydligt hur organisationer ska definiera värdegrunderna så att alla medlemmarinom en organisation förstår dem på samma sätt. LÄS MER

  4. 4. Communicate to Motivate : A Study on Four Swedish Cross-border Acquirers

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Beatrice Dalquist; Stuart White; [2021]
    Nyckelord :Communication; Cross-border acquisition; Leadership; Me-issues; Post-acquisition integration; Resistance to change; Swedish acquirers; Kommunikation; Cross-border förvärv; Ledarskap; Me-issues; Post-acquisition integration; Resistans mot förändring; Svenska förvärvare;

    Sammanfattning : Problem: Communication is critical but neglected and underestimated by leaders during PAI, which is furthermore considered a key reason for acquisition failure. In connection to this problem is the lack of case studies conducted on cross-border M&A. LÄS MER

  5. 5. Corporate social responsibility och resultatmanipulering - En kvantitativ studie om sambandet mellan corporate social responsibility och resultatmanipulering i svenska publika bolag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Johansson; Klara Thorén; [2020-07-09]
    Nyckelord :CSR; resultatmanipulering; periodiseringsbaserad resultatmanipulering; Jones modifierade modell;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den finansiella informationen och rapporteringen från företag genom årsredovisningar är en etablerad och reglerad kommunikation från företag till externa intressenter. Tillsammans med den finansiella informationen finns nu även ett intresse för icke-finansiell information och Corporate social responsibility (CSR). LÄS MER