Sökning: "kommunikation i årsredovisningar"
Visar resultat 1 - 5 av 87 uppsatser innehållade orden kommunikation i årsredovisningar.
1. Kommunikationsstrategier vid regelförändring: En fallstudie om implementeringen av IFRS 16
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning Uppsatstitel: Kommunikationsstrategier vid regelförändring Seminariedatum: 11 januari 2023 Kurs: FEKH69 Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 HP Företagsekonomiska institutionen, Lunds universitet Författare: Aleksandar Pijunovic, Hugo Rosén och Elin Woldt Handledare: Alexander Hedlund Nyckelbegrepp: IAS 17, IFRS 16, regelförändring, leasing, kommunikation Syfte: Syftet med studien är att undersöka om företags kommunikationsstrategier vid regelförändring kan förklaras med IASB:s förreställningsram respektive impression management. Metod: Kvalitativmetod med en fallstudie Föreställningsram: Referensramen tar grund i de grundläggande kvalitativa egenskaperna i IASB:s föreställningsram samt kommunikationsstrategin impression management. LÄS MER
2. Utformning av strategiska mål med hänsyn till verksamheters funktionalitet och omvärldens påverkan - inom tillverkningsindustrin
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problem: Vid utformning av strategiska mål behöver företag dels ta hänsyn till målets funktionalitet, dels omvärldens påverkan angående företagets verksamhet. Strategiska mål skall designas utefter företagets processer samt funktion för att vara funktionella. LÄS MER
3. “Mer än bara vackra ord” : En kvalitativ studie om värdegrunder hos ICA Gruppen och fem av ICA:s livsmedelsbutiker
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Värdegrunder har sedan 1990-talet setts som attraktiva för organisationer att utveckla. Detkan dock bli otydligt hur organisationer ska definiera värdegrunderna så att alla medlemmarinom en organisation förstår dem på samma sätt. LÄS MER
4. Communicate to Motivate : A Study on Four Swedish Cross-border Acquirers
Magister-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Problem: Communication is critical but neglected and underestimated by leaders during PAI, which is furthermore considered a key reason for acquisition failure. In connection to this problem is the lack of case studies conducted on cross-border M&A. LÄS MER
5. Corporate social responsibility och resultatmanipulering - En kvantitativ studie om sambandet mellan corporate social responsibility och resultatmanipulering i svenska publika bolag
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund: Den finansiella informationen och rapporteringen från företag genom årsredovisningar är en etablerad och reglerad kommunikation från företag till externa intressenter. Tillsammans med den finansiella informationen finns nu även ett intresse för icke-finansiell information och Corporate social responsibility (CSR). LÄS MER