Sökning: "kommunikation i mötessituationer"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden kommunikation i mötessituationer.

  1. 1. Könsperspektiv på hur mötesdeltagare tar och lämnar ifrån sig ordet - En kvalitativ studie om hur könsnormer reproduceras i mötespraktik i en kommun

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Josefine Hanje; [2017-02-23]
    Nyckelord :kommunikation; könsnormer; turn-taking; kommuner; fallstudie; jämställdhet;

    Sammanfattning : Uppsatsen delger en fallstudie under ett möte i en kommun där kommunikationen studerades för att kunna upptäcka könsnormer. Syftet är att med hjälp av Turn-taking teorin undersöka hur könsnormer ter sig, exponerar sig under ett möte och hur väl tjänstemännen i kommunen efterföljer jämställdhetspolicyn som kommunen skall jobba utefter. LÄS MER

  2. 2. Kommunikation i mötessituationer - En studie av härskar- och främjarteknikers påverkan på jämnställdhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Vanessa Corneliusson; Ylva Wängdahl; [2013-07-16]
    Nyckelord :Härskartekniker; främjartekniker; jämställdhet; norm; makt;

    Sammanfattning : Fler kvinnor än män studerar vidare på högskola och universitet, ändå ser vi att männen dominerar vad gäller maktpositioner inom företag. Ett tillfälle där maktrelationer byggs upp är under möten och därför har mötet en central roll i vårt arbete. LÄS MER

  3. 3. "Vad döljer sig bakom detta, vad är betydelsen, och vad innebär det för företaget?" : en organisationsstudie med fokus på meningsskapande, subkulturer och kommunikationsmönster

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Karin H. Franzén; Gunilla Stark; [2002]
    Nyckelord :Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problem: Uppsatsen tar sin utgångspunkt i övertygelsen att den närmaste sociala och materiella arbetssituationen har störst betydelse för hur vi som organisationsmedlemmar tolkar vår tillvaro för att skapa mening av denna. Därmed antas olika arbetskontexter kunna skapa olika kulturer och sätt att kommunicera inom en och samma organisation. LÄS MER