Sökning: "kommunikation ideell organisation"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden kommunikation ideell organisation.

  1. 1. SOM EN SAMHÄLLSHJÄLTE I EN KONTROVERSIELL BRANSCH - En kvalitativ studie om hur socialt ansvarstagande gestaltas för att legitimera en ideell organisation inom en kontroversiell bransch

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Elin Ribbing; Rönna Wernbom; [2022-02-10]
    Nyckelord :Legitimitet; diskurs; socialt ansvarstagande; ideell; kontroversiell; Corporate Social Responsibility;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utifrån ett diskursivt perspektiv analysera hur socialt ansvarstagande kan kommuniceras i syfte att legitimera en ideell organisation som samtidigt tillhör en kontroversiell bransch. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt är van Leeuwens diskursiva strategier och Corporate Social Responsibility. LÄS MER

  2. 2. Hur ledare arbetar med organisationskultur : En kvalitativ studie om organisationskultur utifrån ett ledarskapsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Ibrahim Haciyev; Hanna Lundvall; [2022]
    Nyckelord :Organizational culture; rituals; artifacts; cultural management; teleworking; Organisationskultur; ritualer; artefakter; kulturstyrning; distansarbete;

    Sammanfattning : Distansarbete är ett arbetssätt som har blivit alltmer populärt. Tillsammans med teknikens framgång har det blivit alltmer tillgängligt för företag att arbeta utanför den traditionella arbetsplatsen. LÄS MER

  3. 3. Tillit & Effektivitet i företags interna nätverk : En kvalitativ studie på hur tillit kan påverka effektivitet i ett internt nätverk ur ett ledarskapsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Filip Quist; Jacob Bohman; Axel Bailey; [2022]
    Nyckelord :Internt nätverk; tillit; effektivitet; ledarskap; relationer; innovation; kreativitet;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är det oerhört betydelsefullt för organisationer att värna om sina nätverk, digitalisering skapar relationer snabbare än vad det tidigare gjorts i människans historia. Inte minst är det lika viktigt för organisationer att fokusera på sitt interna nätverk, med sina egna medarbetare. LÄS MER

  4. 4. Tillsammans mot cancer : En retorisk analys av Cancerfondens användande av offentliga personer på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Johanna Håkansson; Kajsa Hållö; [2021]
    Nyckelord :: relationsskapande strategier; retorik; identitet; celebrity endorsement; ideell organisation; extern företagskommunikation; offentliga personer;

    Sammanfattning : Vilken roll spelar offentliga personer i Cancerfondens externa kommunikation på Instagram, och vilka tänkbara identiteter kan detta generera i? Vi har gjort en kvalitativ retorisk undersökning med material insamlat från Cancerfondens Instagram, där specifikt inlägg med offentliga personers medverkan studerats. I analysen diskuteras materialet utifrån tre identitetskategorier som var särskilt utmärkande bland inläggen: Familj, Det vardagliga livet och Det hälsosamma livet. LÄS MER

  5. 5. Lärande i en ideell organisation : En studie om hur ideellt engagerade personer ser på lärande inom föreningen.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Deo Uwimana; [2020]
    Nyckelord :Lärande; kunskapsdelning; ideell organisation förening ; ideellt arbete; ideellt engagerade.;

    Sammanfattning : Ideellt arbete är frivilligt, oavlönat engagemang. De första föreningarna i Sverige bildades redan på 900-talet. Studiens syfte var att beskriva och analysera hur ideellt engagerade personer ser på lärandet inom en förening. LÄS MER