Sökning: "kommunikation inom rekrytering"

Visar resultat 1 - 5 av 77 uppsatser innehållade orden kommunikation inom rekrytering.

  1. 1. Talanghantering inom HR-området : En kvalitativ studie av chefers sätt att se och arbeta med talang

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Olle Hägneryd; Wass Fredrik; [2024]
    Nyckelord :Talant; talant management; manager; HR; Talang; talanghantering; chef; HR;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur chefer med personalansvar ser på talang som begrepp och hur de strategiskt arbetar med talanghantering för att upprätthålla en attraktiv arbetsplats. Studien genomfördes utifrån ett kvalitativt tillvägagångssätt med fem semistrukturerade intervjuer som ligger till grund för insamling av empiriska materialet. LÄS MER

  2. 2. Hur framställs ett riskfyllt arbete under osäkra tider? : En kvalitativ studie om hur militäryrket framställs i Försvarsmaktens externa kommunikation på Instagram för att rekrytera under osäkra tider

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Clara Friberg; Frida Johansson; [2023]
    Nyckelord :Försvarsmakten; militäryrket; marknadisering; kundorientering; företagsidentitet; biomakt; Instagram; rekryteringskommunikation; narrativ analys;

    Sammanfattning : Den 24 februari 2022 invaderade Ukraina Ryssland och den 18 maj 2022 ansökte Sverige om medlemskap i NATO. Detta är två faktorer med stor påverkan på det svenska försvaret och något som skulle kunna påverka deras rekrytering. LÄS MER

  3. 3. Bemöt 90-talister RÄTT för att behålla dem : En kvalitativ studie om 90-talisters förväntan på bemötandet vid anställning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Axelina Börjesson; Petronella Kjällman; [2023]
    Nyckelord :90s; induction; treatment; communication; organizations; recruitment; employment; workplace; 90-talister; induktion; bemötande; kommunikation; organisationer; rekrytering; anställning; arbetsplats;

    Sammanfattning : Arbetsmarknaden består idag av en mångfaldig arbetsstyrka som måste samverka för att organisationer ska nå framgång. 90-talisterna anses vara en annorlunda generation med andra värderingar och förväntningar än tidigare generationer och därmed även svåra att behålla på en arbetsplats. LÄS MER

  4. 4. Attityder till Artificiell Intelligens i rekryteringsprocesser : En kvalitativ studie ur HR:s perspektiv

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Erik Holstein; Victor Andersson; [2023]
    Nyckelord :arbetspsykologi; artificiell intelligens; AI; attityd; rekryteringsprocess; HR-chef; rekryterare;

    Sammanfattning : Syftet med den kvalitativa studien var att undersöka HR-chefer och rekryterares attityder till användande av AI inom rekryteringsprocesser i en svensk kontext. Studien antog ett explorativt angreppsätt där semistrukturerade intervjuer användes som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  5. 5. Rekryterares attityder gällande artificiell intelligens : En kvantitativ enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Edblom; Victoria Holm; [2023]
    Nyckelord :arbets- och organisationspsykologi; rekrytering; artificiell intelligens; Human Resources;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvantitativa studie var att undersöka effekter av ålder, kön och utbildningsnivå på rekryterares attityder till användandet av AI i rekryteringsprocess. Tidigare forskning visade en viss tveksamhet i användandet av artificiell intelligens i rekryteringsprocessen. LÄS MER