Sökning: "kommunikation mellan elev och lärare gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden kommunikation mellan elev och lärare gymnasiet.

  1. 1. "Man tänker ju inte - nu ska jag använda flöde" : En studie om kommunikation av kroppslig kunskap bland gymnasieelever på estetiska programmet inriktning dans

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Jennifer Larsson; [2023]
    Nyckelord :Dans; Danslärare; Energi; Fenomenologi; Flöde; Kroppslig kunskap; Tyngd;

    Sammanfattning : Abstrakt En danselev på gymnasiet ska efter tre års studier ha utvecklat ett dansspråk och kunna kommunicera sitt kroppsliga lärande. Det är en kunskap som kräver både tid och erfarenhet för att utveckla. LÄS MER

  2. 2. Kunskapsutveckling i en danskonstnärlig process : praktiknära studie av design i ett skapandeprojekt på gymnasiet

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Lena Dahlqvist; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattningsvis ser man att designen fungerar ändamålsenligt för ett skapandeprojekt i relation till Skolverkets kunskapskrav och att begreppet konstnärlig process genomförs på ett gestaltande sätt. Själva begreppet konstnärlig process tydliggörs eller medvetandegörs inte verbalt i så stor utsträckning annat än i projektets början, men lärprocessens utformning som ett projekt kan kroppsligt vara en konkretisering av en konstnärlig process. LÄS MER

  3. 3. Att stå upp för sin rätt– är det värt det? : En intervjustudie med elever som har dövhet eller hörselnedsättning om self-advocacy i övergången till gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sandra Rikardsson; [2021]
    Nyckelord :Deaf hard of hearing d hh ; self-advocacy; identity; school transition; mainstream school; Dövhet hörselnedsättning d hns ; self-advocacy; identitet; övergång till gymnasiet; transition; reguljär skola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om under vilka omständigheter elever med dövhet eller hörselnedsättning (d/hns) utövar self-advocacy i övergången från högstadiet till gymnasiet. Self-advocacy innebär att individen står upp för sina behov och påverkar sin omgivning för att få likvärdiga förutsättningar till delaktighet. LÄS MER

  4. 4. Digital undervisning och motivation inom ämnet teknik på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Max Bergendorff; [2021]
    Nyckelord :Undervisning på distans; teknik; motivation; gymnasiet;

    Sammanfattning : År 2019 fick Corona-pandemin fäste i Sverige och som en åtgärd för att motverka smittspridning och sjukdom tillämpade Sverige social distansering. Skolorna har därför i perioder under år 2019, 2020 och 2021 med kort varsel behövt övergå till att undervisa på distans. LÄS MER

  5. 5. Bedömning i pandemins tid : Gymnasielärares erfarenheter av formativ bedömning och examination i svenskämnet under coronakrisen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alexander Arnberg; [2020]
    Nyckelord :coronavirus; distansundervisning; formativ bedömning; gymnasiet; svenskämne; examination; CMC; FTF; respons;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur fyra gymnasielärare i svenska arbetade med formativ bedömning samt examination under utbrottet av Covid-19 våren 2020. Studien består av fyra nätbaserade intervjuer med verksamma svenskämneslärare i syfte att ta reda på hur de upplevde sin hantering av formativ bedömning och examination av elever i samband med den rådande coronakrisen. LÄS MER