Sökning: "kommunikation mellan företag och revisorer"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden kommunikation mellan företag och revisorer.

  1. 1. Önskningarnas effekt på förväntningsgapet : Förhållandet mellan revisor och klient

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Celina Nilsson; Julia Thvetus; [2022]
    Nyckelord :Audit expectation gap; audit; expectation gap; knowledge; communication; Förväntningsgap; revision; kunskap; kommunikation;

    Sammanfattning : Det har sedan en lång tid tillbaka fastställts att förväntningsgapet är ett existerande problem inom revisionsprofessionen. Uppkomsten till ett förväntningsgap beskrivs vara när de förväntningar en klient har inte stämmer överens med vad revisorn faktiskt levererar. LÄS MER

  2. 2. IAS 40 - 10 År Senare. En Kvalitativ Studie av Noterade Fastighetsföretag för Perioden 2005 till 2014.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ragnar Nilhag; Sebastian Engqvist; Charlotte Hedelin; [2016]
    Nyckelord :Business and Economics;

    Sammanfattning : Nyckelord: IFRS, IAS 40, fastighetsföretag, värderingsmetod, intern och extern värdering, kommunikation. Syfte: Studien undersöker om det 10 år efter införandet av IFRS i Sverige finns en trend i tillämpandet av IAS 40 och vad som motiverar en eventuell trend. LÄS MER

  3. 3. Kommunikationen mellan revisorer i svenska internationella koncerner

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Malin Karlsson; Sandra Karlsson; [2014]
    Nyckelord :Huvudrevisor; dotterföretagsrevisor; ISA 600; kommunikation; rapportering;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING   Titel: Kommunikationen mellan revisorer i svenska internationella koncerner   Nivå: C-uppsats i företagsekonomi   Författare: Sandra Karlsson och Malin Karlsson   Handledare: Arne Fagerström   Datum: 2014   Syfte: Studiens syfte är att förklara och skapa förståelse för hur rapporteringen sker mellan huvud- och dotterföretagsrevisorer i svenska internationella koncerner. Vidare studeras även vilka faktorer som påverkar rapporteringen och kommunikationen mellan huvud- och dotterföretagsrevisorer samt varför dessa faktorer påverkar rapporteringen och kommunikationen. LÄS MER

  4. 4. Valuta för pengarna : En kvantitativ studie om revisionsklienternas uppfattning av revisionskvalitet

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Emma Lindholm-Eriksson; Tina Thornberg; [2014]
    Nyckelord :Revisionskvalitet; kommunikation; servicekvalitet; teknisk kvalitet; tjänstekvalitet; Big 4; revision; Västerbotten;

    Sammanfattning : Revisionskvalitet har kommit att bli ett brett forskningsområde genom tiderna och är fortfarande aktuellt då det än idag inte råder enighet i vad revisionskvalitet egentligen är eller hur det ska mätas. Eftersom kvalitet är ett svårdefinierat begrepp och uppfattas olika av olika individer bidrog det till vår frågeställning; Vad anser revisionsklienterna att revisionskvalitet är? Då det råder oenighet och att uppfattningen om revisionskvalitet skiljer sig åt var syftet med denna studie att studera vad revisionsklienterna hos EY, PwC, Grant Thornton och KPMG i Västerbotten anser att revisionskvalitet är. LÄS MER

  5. 5. Förväntningsgapet-De mindre aktiebolagens syn på revisorns uppgift

    Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Mikaela Påhlman; Rebecca Siigur; [2013]
    Nyckelord :förväntningsgapet;

    Sammanfattning : Sammanfattning               Förväntningsgapet Datum:                               2013-01-18 Nivå:                                  Kandidatuppsats i företagsekonomi FÖA300, 15 hp. Institution:                         Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling, HST, Mälardalens högskola Författare:                         Mikaela Påhlman                                      Rebecca Siigur                                             9 februari 1990                                         3 Maj 1991 Titel:                                   Förväntningsgapet – De mindre aktiebolagens syn på revisorns uppgift Handledare:                       Ulla Pettersson Nyckelord:                         Förväntningsgap, revisor, revision Frågeställning:                  Inom vilka områden uppkommer ett förväntningsgap mellan mindre aktiebolag och deras revisor? Vad orsakar förväntningsgapet mellan de mindre aktiebolagen och revisorn? Syfte:                                  Syftet med uppsatsen är att beskriva vad som ingår i revision och vad revisorns roll är och att redogöra för vad företagen förväntar sig av revisionen och revisorn. LÄS MER