Sökning: "kommunikation miljö skola"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden kommunikation miljö skola.

  1. 1. "Det som är bra för en är bra för alla" : En fallstudie av fritidshemmets arbete med elever i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Tove Larsson; Hanna Melcherson; [2023]
    Nyckelord :Relationships; inclusivity; adaptions; leisure-time centers; conditions; Relationer; inkludering; anpassningar; fritidshem; förutsättningar;

    Sammanfattning : Begreppet inkludering är inte något som lyfts ordagrant i läroplanen. Trots detta kan man förstå läroplanens formuleringar som att personalen i skolan ska utgå från ett förhållningssätt som syftar till att inkludera alla elever. LÄS MER

  2. 2. ”Kan alla verkligen vara med?” En enkätstudie om hur utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger arbetar för tillgängliga lärmiljöer i fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Elvira Hörndahl; Malin Johansson; [2022-03-17]
    Nyckelord :En skola för alla; likvärdighet; tillgänglighet; tillgängliga lärmiljöer; delaktighet; inkludering; inkluderande lärmiljö; ; stöd i form av extra anpassning eller särskilt stöd; fysisk miljö; pedagogisk miljö och social miljö.;

    Sammanfattning : Syftet är att generera kunskap om hur utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger arbetar för att undervisningen ska vara tillgänglig för alla elever. Det skrivs att lärare och fritidspedagoger har en väsentlig roll för att “undervisningen i fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda eleverna en meningsfull fritid” (Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2019, s. LÄS MER

  3. 3. Kön, genus och jämställdhet i fritidshemmet. En kvalitativ studie om pedagogers och lärares tal i relation till den fritidspedagogiska verksamheten.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Kirstine Magnussen; Nora Miftari; [2022-03-17]
    Nyckelord :Fritidshem; genus; kön; jämställdhet; essentialism; socialkonstruktionism; pedagoger; skola; grundskola;

    Sammanfattning : Genom vår utbildning har vi stött på olika komplexa situationer av pedagogers tal och agerande i relation till genus, kön och jämställdhet. Vi såg att pedagogernas tal och föreställningar var starkt kopplade till traditionella könsmönster. LÄS MER

  4. 4. Ett fritidshem för alla. En kvalitativ studie om inkluderade verksamhet i fritidshemmet, i en specialpedagogisk kontext

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Krok; Felix Nordin; [2022-03-17]
    Nyckelord :specialpedagogik; inkludering; fritidshem; sociokulturell teori; olikheter; kompensatoriskt-; relationellt-; dilemmaperspektivet; tillgängliga lärmiljöer.;

    Sammanfattning : Idén om en skola för alla är ett specialpedagogiskt synsätt som under flera decennier har förespråkat hur skolgången ska vara och det är ur denna idé som begreppet inkludering har vuxit fram. De aktiviteter som fritidshemmet, till skillnad från skolan, särskilt kan erbjuda skapar rika möjligheter till att främja inkludering. LÄS MER

  5. 5. Relationsarbete Är arbetet med relationer i fritidshem hotat?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Therese Hilmersson; Jeanette Hurtig; [2022-03-15]
    Nyckelord :Fritidshem; relationer; lek; socialkonstruktivism; barnperspektiv; barns perspektiv; ledning; miljö;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien har varit att undersöka om de förändringar som skett över tid i fritidshemmet påverkar arbetet med relationer och om detta utgör ett hinder i det arbetet. Vi använde oss av kvalitativa metoder och semistrukturerade intervjuer med sju lärare i fritidshem och nio elever. Intervjuerna genomfördes på två olika skolor. LÄS MER