Sökning: "kommunikation myter"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden kommunikation myter.

  1. 1. Den medierade fula gubben : samtida ryktesspridning om fula gubbar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Olivia Leksell; Minna Ståleker; [2024]
    Nyckelord :Fula gubbar; sexualförbrytare; pedofiler; ryktesspridning; föreställningar; Flashback; myter; stereotyper; sociala typer; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen: “Den medierade fula gubben: Samtida ryktesspridning om fula gubbar” är författad av Minna Ståleker och Olivia Leksell för kandidatkursen i medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet. Det har sedan länge funnits en fruktan för pedofiler som i folkmun kallas för fula gubbar. LÄS MER

  2. 2. Konstruktion eller rekonstruktion? : En strukturerad observationsstudie över hur fornnordisk religion gestaltas i TV-serien Vikings

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Josef Zander; [2023]
    Nyckelord :Structured observation; Norse mythology; Myths; Rituals; Popular culture; Strukturerad observation; Nordisk mytologi; Myter; Ritualer; Populärkultur;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to observe how the pre-Christian mythology of Scandinavia, commonly known as Norse mythology, is depicted during the first season of the History Channel TV-series Vikings from 2013, and to analyze how well those depictions correspond with modern day knowledge of that mythology. More specifically this essay studies how the pre-Christian gods, myths and rituals are depicted. LÄS MER

  3. 3. En svensk tiger…jamar? : Den svenska självbilden under Natoprocessen 2022–2023 som exempel på demokratisk propaganda

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Amer Sarsour; [2023]
    Nyckelord :rhetoric; propaganda; democratic propaganda; Jaques Ellul; myths; collective myths; democracy; communication; NATO; NATO-process; Sweden; the image of Sweden; Swedish self-image; Turkey; Trilateral memorandum; neutrality; public service; SVT; Swedish Television; Swedish politics; security policy; democratic anchoring; retorik; propaganda; demokratisk propaganda; Jaques Ellul; myter; kollektiva myter; demokrati; kommunikation; NATO; NATO-process; Sverige; Sverigebilden; svensk självbild; Turkiet; Trilateral memorandum; neutralitet; public service; SVT; Sveriges Television; svensk politik; säkerhetspolitik; demokratisk förankring;

    Sammanfattning : The primary purpose of this thesis is to analyze the rhetorical transformations of the Swedish self-image during the NATO process, particularly through the lens of democratic propaganda as described by the French philosopher and sociologist Jacques Ellul. It explores how this image is constructed and communicated in Swedish media, with a specific focus on the public service broadcaster Sveriges Television (SVT). LÄS MER

  4. 4. Alla ska med! : Hur en förändring med medarbetarinvolvering går till ur ett nyinstitutionellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Andreas Ocklind; Filip Silva Skoog; [2022]
    Nyckelord :Förändringsarbete; Medarbetarinvolvering; Nyinstitutionellt perspektiv;

    Sammanfattning : Förändringsarbeten har potentiellt stor påverkan på personalens mående på företag, därför är det av stor vikt att veta hur de ska drivas för att de ska få önskad effekt. Syftet med den här studien är att fånga upp eventuella skillnader i medarbetares uppfattning av involvering i ett ledningsdrivet förändringsarbete i en stor hierarkisk organisation samt att bidra med kunskap om hur de centrala nyinstitutionella begreppen legitimitet, myter, särkoppling och ceremonier kan förklara ett sådant förändringsarbete. LÄS MER

  5. 5. Stereotyper på omslag? Wow, innovativt. : En semiotisk analys av genusrepresentationer på tidskriften Cosmopolitan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Loreta Maloku; Hana Ramadani; [2022]
    Nyckelord :Gender; Representation; Stereotypes; Media; Magazine; Masculine; Feminine; Hegemony; Semiotics; The male gaze; Genus; Representation; Stereotyper; Media; Tidskrift; Maskulinitet; Femininitet; Hegemoni; Semiotik; The male gaze;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur genus representeras i tidningen Cosmopolitan genom att analysera tidningsomslagen i en kvalitativ studie. Vi diskuterar även bakomliggande stereotyper och myter som finns kring män och kvinnor i vårt samhälle, och hur de förmedlas på tidningens omslag. LÄS MER