Sökning: "kommunikation och försenad språkutveckling"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden kommunikation och försenad språkutveckling.

  1. 1. Att utveckla alla barns språk : en förskollärares uppdrag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Engquist; Pia Johansson; [2021]
    Nyckelord :förskola; språkutveckling; försenad språkutveckling; pedagogiska material; språkstimulering; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Inledning De barn som har en försenad språkutveckling av olika orsaker behöver ofta extra stöd i sitt språklärande. Förskollärare träffar barnen en stor del av dagen och är därmed en mycket viktig del i det språkstimulerande arbetet. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogers didaktiska metoder vid autismspektrumtillstånd och försenad/avvikande språkutveckling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Åsa Bengtsson; Sandra Johansson; [2020]
    Nyckelord :autismspektrumtillstånd; förskola; asc; didaktiska metoder; akk; takk; ast; förskolan; early childhood education; specialpedagoger; special educators;

    Sammanfattning : Inledning: Studien handlar om de didaktiska metoder som finns för att stötta språkutvecklingen hos barn med autismspektrumtillstånd och hur specialpedagoger i förskolan arbetar för att stötta barnen och pedagogerna. Syfte: Studiens syfte är att ge en överblick över de metoder och strategier specialpedagoger rekommenderar personal i förskolan att använda för att stötta språket hos barn med autismspektrumtillstånd. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan - möta barn på deras egna språkliga villkor

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Annika Larsson; Suzana Sörling Cavrak; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nyckelord: Pedagogiska verktyg, språkutveckling, språkutvecklande arbetssätt, språkstödjande arbetssätt och barn i behov av särskilt stöd. AbstractSyfte: Syfte med studien var att undersöka hur barn i förskolan med försenad språkutveckling identifieras och vilka pedagogiska arbetssätt som används för att stödja barns språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Hållbart matematikspråk - genom problemlösning?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annika Isaksson; [2014-04-10]
    Nyckelord :matematikspråk; problemlösning; kommunikation och försenad språkutveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att dels belysa hur elevers matematikspråk utvecklas genom problemlösning och dels belysa om denna utveckling skiljer sig mellan barn med försenad språkutveckling och andra barn. Teori: Den teori som ligger till grund för studien är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER