Sökning: "kommunikation och politisk ideologi"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden kommunikation och politisk ideologi.

  1. 1. Från ideologi till image. : En analys av visuell retorik i Socialdemokraternas valaffischer.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Vera Einarsdóttir; [2022]
    Nyckelord :Sökord: visuell retorik; valaffischer; Socialdemokraterna; politisk kommunikation; retorik; ideologi; manifest retorik; latent retorik; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur Socialdemokraternas valaffischer sett ut och förändrats sett i ljuset av visuell retorik som perspektiv. Problemområdet mynnar från att studier av politisk kommunikation historiskt sett negligerat det visuella i stor omfattning och så även inom retorikstudier. LÄS MER

  2. 2. En digital interaktionsordning – identifikation som medierande faktor till politisk polarisering

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Rosanna Moberg; Lies Youcefi; [2022]
    Nyckelord :affektiv polarisering; social identifikation; Facebook; kontaktteori;

    Sammanfattning : Politisk polarisering kvarstår som en av de stora påverkanskrafterna till det demokratiska samhället, samtidigt som sociala mediers roll i folkets politiska aktivitet fortsätter att vara framträdande. Mycket forskning har genomförts på politisk polarisering, men en brist på identitetsperspektiv utgör ett övergripande problem för många studier. LÄS MER

  3. 3. Jakten på politiskt engagemang: En kvantitativ innehållsstudie om hur politiska partier skapar engagemang på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Alexandra Gummesson; Filip Ramdén; [2022]
    Nyckelord :strategic communication; political communication; engagement; Instagram; political communication on social media; negative campaigning; emotional campaigning; simplification; quantitative content analysis; party communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Engagemang på sociala medier inom politisk kommunikation är ett aktuellt forskningsområde för strategisk kommunikation. I det digitala samhället finns det starka incitament för partier att skapa ett högt engagemang på sociala medier för att nå ut med sina politiska budskap. LÄS MER

  4. 4. Ebba Busch har ordet på Instagram : En multimodal studie om politisk kommunikation i förändring

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Lisa Nilsson; Emma Widegren; [2022]
    Nyckelord :Instagram Sociala medier Politisk kommunikation Personalisering Kändiskultur Populärkultur Ebba Busch Kristdemokraterna;

    Sammanfattning : De sociala medierna och onlinekulturen har öppnat upp för en ny typ av politisk kommunikation. Det användargenererade innehållet i sociala medier har möjliggjort för politiker att få fram en mer personaliserad bild av sig själva. Utifrån det personaliserade innehållet kan politiker nu skapa en önskvärd identitet online. LÄS MER

  5. 5. Vad är fackliga värderingar? : En kvalitativ analys av det ideologiska innehållet i tre fackförbunds kommunikation

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :My Andersson; [2021]
    Nyckelord :Fackförbund; ideologi; individualism; kollektivism; arbetsideologi;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har några av den moderna fackföreningsrörelsens viktigaste förutsättningar blivit föremål för politisk förhandling och statliga interventioner. Till följd av detta har meningsskiljaktigheter inom den svenska fackföreningsrörelsen framträtt. Denna studie undersöker om skiljelinjerna har ideologiska dimensioner. LÄS MER