Sökning: "kommunikation och relationers betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden kommunikation och relationers betydelse.

  1. 1. Relationers melodi : En studie om musikens roll i skapandet och förstärkandet av pedagogiska relationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ruxsana Zeynalova; Victoria Persson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; gemenskap; musik; musikdidaktik; pedagogik; relationell pedagogik; relationer;

    Sammanfattning : Relationer som utspelar sig i förskolan är pedagogiska i sin natur, eftersom barns utveckling och lärande sker i relation till personal och andra barn i förskolan, på en plats som är en utbildningsinstitution med formulerade mål. Och att kommunicera och uttrycka sig genom musik är ett av förskolans uppdrag. LÄS MER

  2. 2. För att skapa en relation behöver man bygga upp ett förtroende : En kvalitativ studie om relationers betydelse i specialpedagogens roll som handledare

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Loredana Tonnby; Liza Vennerqvist; [2021]
    Nyckelord :special educational coaching; relational pedagogy; relational competence; relational perspective; communication; cooperation; trust.; specialpedagogisk handledning; relationell pedagogik; relationskompetens; relationellt perspektiv; kommunikation; samarbete; förtroende;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi specialpedagogers tankar kring relationers betydelse i deras roll som handledare för lärare. Vi utforskar även relationella faktorer som främjar ett bra samarbete med lärare. Vår teoretiska förankring är relationell pedagogik och studien tar utgångspunkt i såväl svensk som internationell forskning i ämnet. LÄS MER

  3. 3. Relationers betydelse i förskolan : Förskolepersonals beskrivningar av huruvida relationen mellan barn och förskolepersonal påverkar barns utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Johansson; Sophia Norén; [2021]
    Nyckelord :Relationer; meningsskapande; Förskolepersonal; Förskola; Relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskolepersonal beskriver att relationer mellan barn och förskolepersonal påverkar barns utveckling och lärande i förskolan. Studien har en kvalitativ ansats och utgår från åtta semistrukturerade intervjuer med förskollärare samt barnskötare. LÄS MER

  4. 4. Förtroendefulla relationer mellan lärare och elev : Ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Pernilla Lund; [2020]
    Nyckelord :lärande; motivation; relationell pedagogik; relationskompetens;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte var att bidra med kunskap om lärares uppfattning om förtroendefulla relationer och deras betydelse gällande motivation och lärande för framförallt elever i behov av särskilt stöd. Studien sökte även svar på lärares uppfattning om hur de arbetar för att skapa dessa relationer. LÄS MER

  5. 5. Emotionellt stöd i grundskola och gymnasium : En småskalig strukturerad observationsstudie med uppföljande lärarintervjuer avseende relationskompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ereksi Lehtinen; Anette Åhlberg; [2020]
    Nyckelord :CLASS; emotionellt stöd; relationer; relationskompetens; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka kvaliteterna på de interaktioner som observerades i några klassrum på olika stadier avseende emotionellt stöd. Studien har även som syfte att undersöka lärares, som arbetar på olika stadier, syn på relationskompetens och relationers betydelse för klassrumsinteraktioner, särskilt med avseende på det emotionella stöd som ges. LÄS MER