Sökning: "kommunikation och slöjdundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden kommunikation och slöjdundervisning.

  1. 1. ”DET ÄR JU DET DOM LÄR SIG MED” : om slöjdföremålens didaktiska roll i textilslöjdsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Emma Dahnson; [2020]
    Nyckelord :slöjd; slöjdföremål; textilslöjdslärare; slöjdundervisning; mediering; sociokulturell teori; didaktik; Blooms taxonomi.;

    Sammanfattning : Slöjdföremål har haft en central roll i slöjdundervisningen sedan ämnet infördes i skolan. I denna studie undersöks hur textilslöjdslärare använder slöjdföremål i undervisningen utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Från goss- och flickslöjd till henslöjd : En studie om hur slöjdämnet kan undervisas som ett sammanhållet ämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Matilda Fredriksdotter Salén; [2019]
    Nyckelord :slöjd; slöjdart; slöjdundervisning; samslöjd; sambedömning; sammanhållet ämne;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur slöjdämnet kan undervisas som ett sammanhållet ämne. Frågeställningarna är följande:  Hur planerar och genomför lärare sin slöjdundervisning? Vilka möjligheter och hinder beskriver lärare i tillämpningen/undervisningen av slöjd som ett sammanhållet ämne och vilka förutsättningar krävs? För att besvara studiens syfte och frågeställningar användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  3. 3. Multimodala texter i slöjden : - En studie om hur kriterier i slöjden kan stärkas och göras mer relevanta med hjälp av multimodala designprocesser och digitala verktyg.

    Magister-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Eva-Lena Forslind; [2018]
    Nyckelord :multimodalitet; didaktisk design; visuell kommunikation; digitala uttryckssätt; skola; slöjd; designprocessen;

    Sammanfattning : Sedan ett tiotal år har kommunikationen runt omkring oss expanderat och förändrat karaktär. Vi möter och använder oss av fler digitala uttrycksformer både i privata, sociala sammanhang och som verktyg i skolarbetet och på jobbet. LÄS MER

  4. 4. Slöjd & digital teknik : Den reviderade kursplanen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Kärsbo; [2017]
    Nyckelord :Digital teknik; slöjd; digitala verktyg; digitala material; kommunikation och slöjdundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet har varit att undersöka hur slöjdlärare arbetar med digital teknik i sin undervisning. Jag vill också se hur de tolkar och tar sig an de nya direktiven från Skolverket som handlar om digital kompetens. LÄS MER

  5. 5. Utomhuspedagogik i skolämnet slöjd

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Lars Lindkvist; Ulf Svensson; [2013-08-20]
    Nyckelord :Aktionsforskning; elevperspektiv; gruppintervjuer; slöjd; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Med erfarenhet från lärarutbildningen har vi utvecklat ett intresse för friluftsliv. Inom slöjdundervisningen skulle det kunna finnas fler inslag av utomhuspedagogik och denna studie belyser om utomhuspedagogiken kan tillföra slöjdämnet någonting. LÄS MER