Sökning: "kommunikation och socialt stöd."

Visar resultat 11 - 15 av 318 uppsatser innehållade orden kommunikation och socialt stöd..

  1. 11. Lässtrategier i undervisning för elever i läs- och skrivsvårigheter : En intervjustudie om hur lärare beskriver sin undervisning för elever i läs- och skrivsvårigheter för en ökad läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Mathilda Grahn Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; reading and writing difficulties; grades 4-6; teaching; teachers; Läsförståelse; lässtrategier; läs- och skrivsvårigheter; årskurs 4-6; undervisning; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur lärare beskriver undervisningen inom svenskämnet i grundskolans årskurs 4-6 med fokus på stöd för att utveckla läsförståelsen för elever i läs- och skrivsvårigheter genom lässtrategier. Målet är att bidra med idéer, tankar och kunskap om hur lärare kan planera sin undervisning för att stötta elevers läsförståelseutveckling. LÄS MER

  2. 12. Nivågruppering i fokus - En studie om undervisning i gehörs- och musiklära

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sanna Olsson; Svante Norlin; Edvin Sydmark; [2023]
    Nyckelord :differentierad undervisning; gehörs- och musiklära; musikpedagogik; musikteoriundervisning; nivågruppering; utbildningsvetenskap differentiated teaching; level grouping; music pedagogy; music theory; music theory teaching; educational science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Under vår utbildning har vi blivit intresserade av nivågruppering. Syftet med studien är att undersöka hur nivågruppering används i gehörs- och musiklära samt dess påverkan på undervisningen. LÄS MER

  3. 13. En litteraturstudie om strategier i skolan för att stötta elever med selektiv mutism i kunskapande, vänskapande och välbefinnande

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Annette Ekenberg; [2023]
    Nyckelord :Selektiv mutism; kunskapande; vänskapande; välbefinnande i skolan; scoping review;

    Sammanfattning : En litteraturstudie i form av en scoping review genomfördes för att ta reda på vilka strategier skolan behöver utveckla för att stötta elever med selektiv mutism på organisations-, grupp- och individnivå. Selektiv mutism (SM) är en funktionsnedsättning som yttrar sig i en talångest. LÄS MER

  4. 14. När min värld blir din värd : En kvalitativ litteraturstudie om upplevelsen av att vara närstående till en person med allvarlig sjukdom och med hemsjukvård som insats

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Victoria Harbrecht; Alexandra Olsson; [2023]
    Nyckelord :Hemsjukvård; Litteraturstudie; Närstående; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hemsjukvård är en växande vårdform såväl i Sverige som i övriga Europa. Då befolkningen blir allt äldre leder det i många fall till ökade vårdbehov. Hemsjukvårdens utveckling innebär mer avancerade insatser. LÄS MER

  5. 15. Sjuksköterskors upplevelser av att vårda patienter i livets slutskede : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Hadith Kamangar; Rostami Betty; [2023]
    Nyckelord :Palliative care; Nurses; Experiences; End-of-life care; Palliativ vård; Sjuksköterskor; Upplevelser; Vård vid livets slutskede;

    Sammanfattning : Bakgrund:Den palliativa vården är en form av helhets vårdande och går ut på att se patienten som individ och främja livskvalitet samt lindra smärtan för patienten under sista tiden på jorden. Livskvalitet kan förbättras genom att förbättra andligt, emotionellt eller socialt välbefinnande hos patienten. LÄS MER