Sökning: "kommunikation organisation socialt arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden kommunikation organisation socialt arbete.

  1. 1. Tillgängliga lärmiljöer för elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kersti Lundqvist; Åsa Alsén; [2023]
    Nyckelord :grundskola; inkludering; lärmiljöer; matematiksvårigheter; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Examensförordningen förtydligar att speciallärare har en viktig roll då det gäller att arbeta förebyggande och främjande med tidiga insatser på organisation-, grupp- och individnivå. Lärmiljöer innebär i praktiken den arbetsmiljö där elevers lärande sker. LÄS MER

  2. 2. Digitalisering i socialtjänsten : Förändring och lärande i en organisation

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Louise Zetterlund; [2023]
    Nyckelord :Digitalisation - Social work - Change management - Organisational learning - Communication; Digitalisering – Socialt arbete – Förändringsledning – Organisatoriskt lärande - Kommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsats utgår från att förändring är kopplad till lärande, vilket i sin tur sker i relationer genom kommunikation. Studien bidrar till kunskap om organisatoriskt lärande och digitalisering inom socialtjänsten. Digitalisering är en förändring men kommer också att initiera förändring och skapa lärande i en organisation. LÄS MER

  3. 3. Bristande samverkan eller otillräckligt handlingsutrymme? En kvalitativ studie om två förvaltningars arbete med psykisk ohälsa samt samverkan mellan två enheter och upplevelsen av socialsekreterares handlingsutrymme.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Gjenete Meholli; Zin Akgül; [2022-08-09]
    Nyckelord :Psykisk ohälsa; unga vuxna; Barn och familjeenheten; Funktionsstöd; samverkan; handlingsutrymme; kvalitativ forskningsmetod; Mental illness; young adults; Children and Family at municipal resources unit for children and families; Children and Young adults at municipal resources unit for functional support; collaboration; room for maneuver; qualitative research method;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att redogöra hur enheten Barn och Unga vuxna på Förvaltningen för Funktionsstöd samt enheten Barn och Familjeenheten på Individ och Familjeomsorgen arbetar med målgruppen unga vuxna som lider av psykisk ohälsa. Syftet med uppsatsen är vidare att kunna analysera hur båda enheterna samverkar med varandra gällande denna frågan. LÄS MER

  4. 4. SOM EN SAMHÄLLSHJÄLTE I EN KONTROVERSIELL BRANSCH - En kvalitativ studie om hur socialt ansvarstagande gestaltas för att legitimera en ideell organisation inom en kontroversiell bransch

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Elin Ribbing; Rönna Wernbom; [2022-02-10]
    Nyckelord :Legitimitet; diskurs; socialt ansvarstagande; ideell; kontroversiell; Corporate Social Responsibility;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utifrån ett diskursivt perspektiv analysera hur socialt ansvarstagande kan kommuniceras i syfte att legitimera en ideell organisation som samtidigt tillhör en kontroversiell bransch. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt är van Leeuwens diskursiva strategier och Corporate Social Responsibility. LÄS MER

  5. 5. Svårigheterna att upptäcka ADHD hos flickor : En kvalitativ studie om professionellas syn på arbetet med att upptäcka ADHD hos flickor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

    Författare :Alva Andersdotter; Saga Stjerneklev; [2022]
    Nyckelord :ADHD in girls; gender; organisation; institutional logics; cooperation; ADHD hos flickor; genus; organisation; institutionella logiker; samverkan;

    Sammanfattning : Studien hade till syfte att genom kvalitativa intervjuer undersöka hur professionella såg på ADHD-symtom hos flickor, samt hur de ansåg att arbetet med att upptäcka ADHD hos flickor i en tidigare ålder kunde underlättas, både genom samarbete och enskilt arbete. Fem semistrukturerade intervjuer genomfördes med fem olika professioner; en kurator från Barn- och Ungdomspsykiatrin (BUP), en socialsekreterare, en skolkurator, en lärare samt en fritidspedagog. LÄS MER