Sökning: "kommunikation på akutmottagningen"
Visar resultat 1 - 5 av 172 uppsatser innehållade orden kommunikation på akutmottagningen.
1. VUXNA PATIENTERS UPPLEVELSE AV INITIALT OMHÄNDERTAGANDE PÅ AKUTMOTTAGNINGEN. En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Akutmottagningen är en miljö med stark medicinsk prägel där arbetet utgörs av medicinska kontroller och åtgärder vid det initiala omhändertagandet. Det medicinska fokuset har gjort att patienternas behov av psykosocial omvårdnad faller i glömska. LÄS MER
2. Hindrande faktorer för adekvat smärtlindring på akutmottagningen : En integrativ litteraturstudie
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Bakgrund och problemformulering: Akutmottagningen tar emot och behandlar patienter med akuta besvär, såsom olika smärttillstånd. Vården styrs av prioriteringar och patienter med mindre akuta tillstånd får vänta på vård. LÄS MER
3. Patienters upplevelser av bemötandet på akutmottagningar
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Introduktion: Sjukhusens akutmottagningar präglas av överbeläggning, hög arbetsbelastning och stress vilket ställer stora krav på sjuksköterskans kompetens. Majoriteten av de klagomål som lämnas efter kontakt med hälso- och sjukvården handlar om bristande kommunikation och delaktighet. LÄS MER
4. Sjuksköterskors erfarenheter av hot och våld på akutmottagningar : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund: I stor utsträckning har alla världens sjuksköterskor någon gång erfarit hot och våld på sin arbetsplats. Det finns flera olika definitioner av hot och våld, våldet syftar till att skada en annan person fysiskt, verbalt eller genom sexuella trakasserier. LÄS MER
5. Kommunikation och patientdelaktighet på akutmottagningen : En intervjustudie med sjuksköterskor
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Akutmottagningen är en hektisk miljö med ett högt inflöde av patienter. Korta möten mellan sjuksköterska och patient är vanligt och beslut kan behöva fattas snabbt. Det är viktigt att kommunikationen och patientens delaktighet har en central roll i omvårdnaden. LÄS MER