Sökning: "kommunikation påverkas av genus"

Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade orden kommunikation påverkas av genus.

  1. 11. börjar #Metoo i förskolan? : En studie om hur våld och kön samspelar i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ellen Lagerkvist Cabezas; [2018]
    Nyckelord :kön genus våld #metoo;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att se hur våld förekommer i förskolan samt undersöka förebyggande arbete mot våld i förskolan i bred bemärkelse med kön som viktigaste undersökningsvariabel. Den teori som används i undersökningen var Lundgrens teori. Vidare har semistrukturerade intervjuer använts. LÄS MER

  2. 12. Hur påverkas gymnasieelevers möjligheter till likvärdighet med avseende på funktionsvariation och jämställdhet? : En fallstudie om elever i behov av stödinsatser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Emma Sande; Hedvig Sondén; [2018]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; likvärdighet; jämställdhet; specialpedagogik; stödinsatser; funktionsvariation;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur gymnasieelever i behov av stödinsatser upplever gymnasieskolans likvärdighet utifrån jämställdhet och funktionsvariation beträffande stödinsatser. Syftet var även att undersöka hur specialpedagoger beskriver sitt uppdrag beträffande stödinsatser gällande likvärdighet utifrån jämställdhet och funktionsvariation. LÄS MER

  3. 13. Barns identitetsskapande - hur påverkas den av förskollärarnas kommunikation? : En observationsstudie om hur förskollärarnas kommunikation påverkar barns identitetsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jessica Magnell; Josefin Svensson; [2017]
    Nyckelord :förskola; kommunikation; identitetsskapande; identitetsutveckling; genus; makt; samspel;

    Sammanfattning : Abstract: I förskolans verksamhet sker kommunikation dagligen, detta innefattar både verbal och icke verbal kommunikation. Läroplanen (Skolverket, 2016, s.7) belyser att språket har en stor betydelse för barnens identitetsskapande och identitetsutveckling. LÄS MER

  4. 14. Vem är mannen? : en komparativ analys av debattartiklar från olika feministiska riktningarna

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Thea Ljung; [2015]
    Nyckelord :feminism; maskulinitetsforskning; socialkonstruktivism; kunskapssociologi; genus; kvinnorörelsens retorik; Karlyn Kohrs Campbell; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats syfte är att undersöka hur kvinnor inom olika feministiska riktningar framställer mannen och hur denna bild kan tänkas påverka vår förståelse för mannen i verkligheten. Detta görs genom en komparativ analys av artiklar och krönikor skrivna av kvinnor från olika feministiska riktningar. LÄS MER

  5. 15. På- och avklädningssituationer i förskolan : Pedagogers förhållningssätt, samspel och bemötande gentemot pojkar och flickor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sofie Edlund; Emelie Gullehag; [2014]
    Nyckelord :inflytande; genus; kommunikation; jämställdhet; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : I läroplanen står det att förskolan ska arbeta för att flickor och pojkar ska få lika stort inflytande och utrymme, arbetet ska väcka glädje och alla barn ska känna att det är givande att lära sig nya saker. Förskollärarna ska aktivt motarbeta de traditionella könsrollerna genom att låta pojkar och flickor ha lika möjligheter till utveckling och lärande. LÄS MER