Sökning: "kommunikation påverkas av genus"
Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade orden kommunikation påverkas av genus.
11. börjar #Metoo i förskolan? : En studie om hur våld och kön samspelar i förskolans verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med uppsatsen var att se hur våld förekommer i förskolan samt undersöka förebyggande arbete mot våld i förskolan i bred bemärkelse med kön som viktigaste undersökningsvariabel. Den teori som används i undersökningen var Lundgrens teori. Vidare har semistrukturerade intervjuer använts. LÄS MER
12. Hur påverkas gymnasieelevers möjligheter till likvärdighet med avseende på funktionsvariation och jämställdhet? : En fallstudie om elever i behov av stödinsatser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur gymnasieelever i behov av stödinsatser upplever gymnasieskolans likvärdighet utifrån jämställdhet och funktionsvariation beträffande stödinsatser. Syftet var även att undersöka hur specialpedagoger beskriver sitt uppdrag beträffande stödinsatser gällande likvärdighet utifrån jämställdhet och funktionsvariation. LÄS MER
13. Barns identitetsskapande - hur påverkas den av förskollärarnas kommunikation? : En observationsstudie om hur förskollärarnas kommunikation påverkar barns identitetsskapande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Abstract: I förskolans verksamhet sker kommunikation dagligen, detta innefattar både verbal och icke verbal kommunikation. Läroplanen (Skolverket, 2016, s.7) belyser att språket har en stor betydelse för barnens identitetsskapande och identitetsutveckling. LÄS MER
14. Vem är mannen? : en komparativ analys av debattartiklar från olika feministiska riktningarna
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Denna uppsats syfte är att undersöka hur kvinnor inom olika feministiska riktningar framställer mannen och hur denna bild kan tänkas påverka vår förståelse för mannen i verkligheten. Detta görs genom en komparativ analys av artiklar och krönikor skrivna av kvinnor från olika feministiska riktningar. LÄS MER
15. På- och avklädningssituationer i förskolan : Pedagogers förhållningssätt, samspel och bemötande gentemot pojkar och flickor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : I läroplanen står det att förskolan ska arbeta för att flickor och pojkar ska få lika stort inflytande och utrymme, arbetet ska väcka glädje och alla barn ska känna att det är givande att lära sig nya saker. Förskollärarna ska aktivt motarbeta de traditionella könsrollerna genom att låta pojkar och flickor ha lika möjligheter till utveckling och lärande. LÄS MER