Sökning: "kommunikation påverkas av sociala skillnader"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden kommunikation påverkas av sociala skillnader.

  1. 6. ”Vem är du på Instagram?” En kvalitativ intervjustudie om två generationers användning och identitet på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Frida Föorén; Stina Lawenius; [2018-02-13]
    Nyckelord :Medialisering; Uppmärksamhetssamhället; Instagram; Identitet; Användarmönster; Generation Z Y; Livsstil; Online Offline;

    Sammanfattning : Program: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: HT 2017 Handledare: Marie Grusell Kursansvarig: Malin Sveningson Antal Ord: 20 700 ord Sidantal: 65 sidor Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur två olika generationer använder Instagram och vad det kan ha för betydelse för deras identitet. Teori: Studiens referensram tar avstamp i Uses and Gratifications teorin och teorier om identitet. LÄS MER

  2. 7. Lokalsamhällets resiliens mot katastrofer i en svensk kontext. : Möjligheter och hinder gällande att involvera allmänheten i katastrofriskreduceringen. En explorativ fallstudie av Örebro kommun.

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Tove Bodland; [2018]
    Nyckelord :community resilience; disaster risk reduction; public participation; public engagement; risk governance; vulnerability; lokalsamhällets resiliens; katastrofriskreducering; allmänhetens deltagande; risk-governance; sårbarhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Resiliens är ett begrepp som används i allt större utsträckning inom risk och katastrofforskningen för att beskriva samhällets motståndskraft mot, förmåga att återhämta sig från samt utvecklas positivt efter större naturhändelser. Forskning visar på vikten av att involvera alla nivåer i samhället för att skapa resiliens vilket även uttrycks i internationella ramverk för katastrofriskreducering, klimatanpassning och hållbar utveckling. LÄS MER

  3. 8. Den etniska bostadssegregationen i Vivalla : Om de sociala orsakerna bakom bostadssegregationen i Vivalla – och dess betydelse för upplevelsen av trygghet

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Azlat Alsabte; Wisam Kadhim; [2018]
    Nyckelord :Bostadssegregering; sociala sammanslutningar; trygghetsuppfattningar; immigration;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka de sociala bakomliggande orsakerna till bostadssegregationen i Vivalla och dess betydelse för upplevelsen av trygghet. För att kunna koppla undersökningen till samhällsplaneringen har vi valt två skilda målgrupper. LÄS MER

  4. 9. Sociala medier : En kvalitativ studie kring unga studenters användning av sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Emma Jansson; Blerta Klimenta; [2018]
    Nyckelord :social media; university students; social cohesion; communication; sociala medier; högskolestudenter; social sammanhållning; kommunikation;

    Sammanfattning : Användningen av sociala medier har ökat och är en självklar del av livet för många. Syftet med studien var att undersöka hur högskolestudenter påverkas av sociala medier och hur de använder sociala medier för att skapa social sammanhållning i klassen och i privatlivet. LÄS MER

  5. 10. ”Man måste vara välformulerad, ha humor eller vara briljant” En kvalitativ studie om hur organisationer applicerar och tar till sig idén om sociala medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sara Hägge; Sara Åhman; [2015-02-10]
    Nyckelord :Imitation; Knowing-doing gap; Kommunikatören; Translator; Røvik; Översättningsteori; Organisationer; Facebook; Sociala medier;

    Sammanfattning : Titel: ”Man måste vara välformulerad, ha humor eller vara briljant” - En kvalitativ studie om hur organisationer applicerar och tar till sig idén om sociala medier Författare: Sara Hägge och Sara Åhman Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet Termin: Höstterminen 2014 Handledare: Magnus Fredriksson Sidantal: 38 sidor inklusive bilagor Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur organisationer applicerar grundreceptet för sociala medier i sin verksamhet samt hur översättningen påverkas av olika organisationsfaktorer. LÄS MER