Sökning: "kommunikationen mellan chef och medarbetare"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden kommunikationen mellan chef och medarbetare.

  1. 1. Den stressiga arbetsmiljön : Chefers stressförebyggande arbetsmiljöarbete

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Miranda Loberg Nelisse; Madeleine Östergren; [2024]
    Nyckelord :Mangers; employee responsibility; work environment management; work environment; stress; chefer; personalansvar; arbetsmiljöarbete; arbetsmiljö; stress;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur chefer med personalansvar arbetar med arbetsmiljöfrågor för att förebygga och hantera stress på arbetsplatsen. Studien använder en kvalitativ metod med semi-strukturerade intervjuer. Totalt genomfördes 7 intervjuer med 7 olika chefer med personalansvar. Samtliga intervjuer spelades in. LÄS MER

  2. 2. Förändrad chefsstruktur. En fallstudie om Sjukhusets organisationsförändring

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Caroline Trysberg; Ebba Kånge; [2023-07-04]
    Nyckelord :Organisationsförändring; chefsstruktur; delat ledarskap;

    Sammanfattning : Organisationsförändringar har visat sig vara viktigt att genomföra för att företag ska överleva och vara konkurrenskraftiga. Alla förändringar som genomförs görs i förhoppningen att organisationens processer ska bli ännu bättre och ännu mer effektiva än de var tidigare, men alla organisationsförändringar lyckas inte alla gånger. LÄS MER

  3. 3. Småprat, rätt enkelt... Eller? : Medarbetarbetares upplevelser om att småprata med sin chef

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Moa Hjortmark; Louise Krånglin; [2023]
    Nyckelord :small talk; motivation; leadership; communication; employees; Småprat; motivation; ledarskap; kommunikation; medarbetare;

    Sammanfattning : Tidigare forskning menar att kommunikation har en väsentlig effekt på medarbetare. Stora delar av kommunikationen består av småprat och därför är det viktigt att ha i åtanke att småpratet är viktigt i organisationer och ledarskap, med tanke på att det ständigt pågår överallt. LÄS MER

  4. 4. Det handlar om att kunna ha en dialog : En kvalitativ studie om chefers och medarbetares upplevelser av kommunikation och organisatoriska förutsättningar inom byggbranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jannice Moilanen; Sari Fjällsjöö; [2023]
    Nyckelord :edarskap; kommunikation; organisatoriska förutsättningar; närvarande ledarskap; chef och medarbetare;

    Sammanfattning : Nyare forskning visar att chefers kommunikation ligger till grund för organisationers existens och framgång. En funktionell kommunikation medför känslan av delaktighet hos medarbetare och är en grundförutsättning för att driva lyckosam förändring och utveckling inom organisationer. LÄS MER

  5. 5. Digitalt distansarbete ur ett chefsperspektiv - leda och inkludera på distans

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Emel Gerzic; [2022-03-08]
    Nyckelord :distansarbete; chefskap; kommunikation; förtroende; delaktighet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie har varit att undersöka och synliggöra omställning, problematik och övergång till det digitala distansarbetet ur ett chefsperspektiv. I studien har problem och möjligheter som kan uppkomma till det förändrade arbetssättet eftersökts. LÄS MER