Sökning: "kommunikationsämne"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet kommunikationsämne.
1. Medie- och informationskunskap inom bildämnet
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Medie- och informationskunskap samt medieutbildning har blivit ett omtalat fenomen, inte bara i skolan utan likaså allmänt som en förutsättning för demokrati. Kontakten med media sker förutom via de klassiska medierna så som radio, TV och tidningar, idag även via internet genom datorer, smarta telefoner och surfplattor. LÄS MER
2. Bildlärares uppfattningar om den nya kursplanen : En komparativ studie av Lpo94 och Lgr11 i ämnet bild
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka skillnaderna mellan kursplanerna för ämnet bild i Lpo94 och Lgr11 samt bildlärares uppfattningar kring den nya kursplanen och hur de väljer att bedriva sin undervisning utifrån den. Slutligen har även relationen mellan dessa delar analyserats. LÄS MER
3. Svenska - ett kommunikationsämne? Kommunikationens förskjutning i ämnesplanen för svenska i Gy11 : En Foucaultinspirerad diskursanalys av ämnesplanen i svenska Gy11
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : .... LÄS MER
4. Elevers syn på bildkunskaper
Magister-uppsats, Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Under 2011 pågick diskussioner kring bildämnet i och med att Sverige antog nya läroplaner i grundskolan och gymnasiet. Röster hördes som menade att bild är mer av ett hobbyämne samtidigt som andra visade på ämnets värde och hur viktigt det är med visuell kompetens i dagen samhälle. LÄS MER
5. Matematik - ett kommunikationsämne : En intervjustudie om speciallärares syn på samtalets betydelse i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med följande arbete är att belysa hur speciallärare ser på samtalets betydelse i matematik med fokus på elever i behov av särskilt stöd. I studien beskriver vi även hur speciallärarna tänker kring hur barn lär matematik och vilka faktorer de ser som viktiga i denna process. LÄS MER