Sökning: "kommunikationsbehov"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade ordet kommunikationsbehov.

  1. 1. Synpedagogers erfarenheter av attintroducera och träna orientering ochförflyttning med personer som hardövblindhet : En kvalitativ intervjustudie.

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Emy Hurtig; [2023]
    Nyckelord :dual sensory loss; deafblindness; orientation and mobility; participation; communication.; Kombinerad syn- och hörselnedsättning; dövblindhet; orientering och förflyttning; delaktighet; kommunikation.;

    Sammanfattning : Bakgrund. Personer med dövblindhet behöver kunna förflytta sig självständigt för att kunnadelta i önskad kontext. Introducering och träning av orientering och förflyttning (O&F)behöver ges för att det ska vara möjligt. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers attityder till Alternativ kompletterande kommunikation i förskolans verksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Eklund; Clara Sandberg; [2023]
    Nyckelord :AKK; TSS; kommunikationsverktyg; komplexa kommunikationsbehov; förskola; pedagogers åsikter;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att genom en enkätundersökning se pedagogers attityder kring nyttjandet av olika kommunikationsverktyg. Det empiriska materialet, vilket innefattade svar från 46 pedagoger inom förskolans verksamt, analyserades med hjälp av en tematisk analysmetod och har sedan bearbetats utifrån dilemmaperspektivet och det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  3. 3. Kvinnors upplevelser av sexuell hälsa i samband med bröstcancer : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Röda Korsets Högskola

    Författare :Bävervall Vendela; Wärnö Ellen; [2023]
    Nyckelord :Bröstcancer; kvinna; sexuell hälsa; upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den vanligaste cancerformen som drabbar kvinnor är bröstcancer. De olika behandlingsformerna som finns har en stor mängd biverkningar där sexuell dysfunktion är en av de mest förekommande. LÄS MER

  4. 4. ”Utan assistenterna har inte lärarna några vingar” : En intervjustudie om grundsärskolans elevassistenter - om uppdraget, yrkesrollen och arbetet som kommunikativ resurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Beatrice Larsson; [2022]
    Nyckelord :Paraeducator; special education; cooperation; intellectual disability; augmentative and alternative communication; Elevassistent; grundsärskola; samverkan; intellektuell funktionsnedsättning; alternativ och kompletterande kommunikation;

    Sammanfattning : I den här studien läggs fokus på elevassistentens roll och förutsättningar för arbete inom grundsärskolans inriktning ämnesområden och i mötet med elever som har komplexa kommunikationsbehov. Syftet är att belysa hur elevassistenter själva ser på sin yrkesroll och sitt uppdrag. LÄS MER

  5. 5. Rätt till literacy i grundsärskolan : ett systemteoretiskt perspektiv på några lärares syn på elevers och egna förutsättningar för literacypraktiker samt på betydelsen av literacy för delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Katica Stazic; Hanna Wellington; [2022]
    Nyckelord :delaktighet; intellektuell funktionsnedsättning; komplexa kommunikationsbehov; literacy; systemteori; särskolan;

    Sammanfattning : Alla elever har rätt till literacy och lärare i särskolan förväntas erbjuda literacypraktiker med utgångspunkt i styrdokument och forskning samtidigt som elever med komplexa kommunikationsbehov inte omfattas av befintligt stödmaterial gällande literacy. Syftet med studien är att utifrån ett systemteoretiskt perspektiv få kunskap om och förståelse för några lärares syn på elevers och egna förutsättningar för literacypraktiker i grundsärskolans inriktning ämnesområden och deras syn på betydelsen av literacy för elevernas delaktighet. LÄS MER