Sökning: "kommunikationsteori media"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden kommunikationsteori media.

  1. 1. Att skapa nyfikenhet inför en flygande pumpa : En studie i hur text och kontext kan skapa intresse för bilder som kan tala för sig själva

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Linnea Edberg; [2023]
    Nyckelord :text design; information design; text-picture interaction; social media; Instagram; semiotics; visual perception; pop-out effect; reading order; textdesign; informationsdesign; text och bild i samverkan; sociala medier; Instagram; semiotik; visuell perception; pop-out-effekt; läsordning;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete i informationsdesign, med inriktning på textdesign. Syftet är att undersöka sätt att använda text för att förstärka och förtydliga den bildbaserade kommunikationen på Instagram. LÄS MER

  2. 2. Online kommunikation mellan fritidshem, skola och hem : Kommunikation på platformen SchoolSoft

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Madelene Mattiasson; [2018]
    Nyckelord :SchoolSoft; online kommunikation; kommunikation pedagog – vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på hur personalen använder sig av SchoolSoft i sin kommunikation med hemmen. Undersökningen består av kvalitativa intervjuer med klasslärare och fritidshemspersonal på två skolor i en kommun, genom enskilda intervjuer och gruppintervjuer. LÄS MER

  3. 3. Ett klick ifrån ett varumärke? : En studie kring hur svenska mikroföretag bygger upp sina varumärken på Internet.

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Heja Ghoulami; Peter Lindblom; [2010]
    Nyckelord :micro companies; Internet; fashion; social media; brand; brand equity; mikroföretag; Internet; mode; sociala media; varumärke; varumärkeskapital;

    Sammanfattning : Nya möjligheter leder till nya utmaningar. I takt med att privatpersoners användande av Internet ökat explosionsartat, har även företagens närvaro ökat markant. Företagen ser möjligheter då kostnaden för marknadsföring och varumärkesbyggande on-line ofta är lägre än att gå via de mer traditionella media kanaler. LÄS MER

  4. 4. Inlärning i arbetslivet : En studie av utbildningsmaterial- Södra Cell ett exempel

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Kristian Karlsson; [2010]
    Nyckelord :vuxenutbildning; inlärning; pappersmassa; multipla intelligenser; media; didaktik;

    Sammanfattning : Uppsatsen har undersökt hur ett antal textbaserade utbildningsmaterial avsedda för utbildning inom företagsvärlden utformas i förhållande till olika sätt att förstå och tolka innehåll. De teorier som används som utgångspunkt i undersökningen har varit Howard Gardners inlärningsteori om multipla intelligenser, samt Stuart Halls kommunikationsteori Encoding/decoding. LÄS MER

  5. 5. Media i konflikter : den andra fronten

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Fredrik Lindén; [2009]
    Nyckelord :journalism; Communication theory; Media; Conflicts; media; kommunikationsteori; journalistik; konflikt;

    Sammanfattning : Ett livligt debatterat ämne är huruvida det var på grund av media som USA förlorade Vietnamkriget. Denna diskussion har skapat ett förhållningssätt mellan försvarsmakter och media världen över. Ett förhållande där journalisterna hävdar att medborgarna har rätt att veta och militären hävdar att soldaten har rätt att leva. LÄS MER