Sökning: "kommunikativ förmåga"
Visar resultat 6 - 10 av 161 uppsatser innehållade orden kommunikativ förmåga.
6. Distriktssköterskors erfarenhet av e-hälsa för patienter med typ 2 diabetes
Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskapSammanfattning : Bakgrund Den svenska hälso- och sjukvården genomgår en omställning mot en personcentrerad, hållbar och tillgänglig vård, där digital teknik är centralt. Sverige förväntas vara världsledande inom e-hälsa år 2025 och för distriktssköterskor innebär det ett nytt arbetssätt med krav på nya färdigheter, i omvårdnaden av patienter med typ 2 diabetes. LÄS MER
7. ”ATT VARA RÄDD OM PROBLEMEN" : En studie av professionsutvecklande handledning i rektorsprogrammet
Magister-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : befattningsutbildningen för skolledare. Studiens syfte är att undersöka hur deltagare i rektorsprogrammet beskriver att professionsutvecklande handledning bidragit till utveckling av deras rektorskap. Den handledning som undersöks har genomförts i lärgrupper med en utbildningsledare som handledare. LÄS MER
8. Sjuksköterskors erfarenheter av kommunikation inom palliativ vård : En litteraturöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärdSammanfattning : Bakgrund Palliativ vård innefattar att lindra lidande och främja livskvaliteten för patienter med en dödlig sjukdom som inte går att bota. Palliativ vård kan delas in i tidig och sen fas. LÄS MER
9. “Mitt mål är att de alltid ska ha sagt någonting på engelska under lektionen” : En intervjustudie om lärares didaktiska val för att främja elevers muntliga kommunikation i engelskundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : I läroplanen för engelska i grundskolan föreligger ett stort fokus på den kommunikativa förmågan, samtidigt upplever elever en ovilja till att kommunicera på engelska under lektionerna. I förhandenvarande studie undersöktes hur lärare i årskurs 4-6 didaktiskt strukturerar sin undervisning för att motivera elever till att kommunicera på engelska i skolan. LÄS MER
10. Filosofiska frågor i det naturvetenskapliga klassrummet : Verktyg för tänkande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie har varit att utveckla kunskaper om hur filosofiska frågor i det naturvetenskapliga klassrummet påverkar elevers kommunikativa förmåga att argumentera och ta ställning. Frågeställningarna som använts för att möjliggöra studien är: På vilka sätt argumenterar elever i mötet med filosofiska frågor av naturvetenskaplig karaktär? Hur kan filosofiska frågor användas som resurs i det naturvetenskapliga klassrummet för att gynna elevers kommunikativa förmåga att argumentera och ta ställning inom naturvetenskap? Studien genomfördes vid en skola i norra Sverige och bestod av 13 deltagare från årskurserna 3-6 som deltog vid fyra undervisningstillfällen. LÄS MER